07 november 2021

Samen is het sleutelwoord

We lijken het soms een beetje vergeten te zijn, maar er schuilt niets dan waarheid in deze titel. Er is zoveel wat we vanuit dit woord kunnen doen. Er wordt veel aandacht gericht op eenzaamheid, het alleen zijn en je alleen voelen. Niet gesteund, geen schouder om op te huilen en niemand bij wie je je veilig voelt of bij wie je je hart kunt luchten. En oh, wat vinden we het belangrijk dat deze mensen gesteund worden, maar hoe doe je dat dan? Ken jij deze mensen wel?

Vergis je niet: heel vaak ken je deze mensen, maar weet je wat nog moeilijker is dan hulp geven? Hulp vragen! Zeker als je je niet veilig genoeg voelt bij mensen die jou willen steunen of je je schaamt. Lief bedoeld, maar hoe ga je daar op zo’n kwetsbaar moment mee om? Durf jij deze mensen op zo’n moment in jouw leven te laten? In tijden van nood leer je je ware vrienden kennen. Maar waar zijn die vrienden überhaupt als je geen netwerk hebt? Sta er eens bij stil bij wie je terecht zou kunnen in tijden van nood.

Aan het moment van hulp vragen en een hulpvraag zien gaat dus een proces vooraf. Het moment waarop je je goed voelt en vriendschappen aangaat. Je jezelf aanmeldt bij een club. Bij een geloofsgemeenschap. Het moment waarop je je netwerk opbouwt. Jij leert mensen kennen en zij jou. Samen bouw je een relatie op. Samen ben je sterker dan alleen. Samen eten… Samen zijn…

Jamie Oliver schreef erover, Willeke Alberti zong erover en de lijst hierover is eindeloos.

Tegenwoordig leven we iets teveel in ons eigen bekrompen leventje en soms valt alles om ons heen weg. Het is dan niet makkelijk om een netwerk op te bouwen en sta je alleen. Zoals Henry Ford ooit zei: ’Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success (Samenkomen is een begin; bij elkaar blijven is vooruitgang; samen te werken is succes).

Voor wie kun jij wat betekenen? Bij wie kan jij zien dat het even niet zo lekker gaat?

Maar wat kan iemand voor jou betekenen? Wie ziet het bij jou als het niet zo lekker gaat?

Vandaag, 24 oktober,  was ik bij de installatie van de nieuwe pastoor van de Catharinaparochie, Pastoor Jochem van Velthoven. Een prachtige bijeenkomst waarin je intense samenwerking, ook in minder makkelijke tijden,  mag ervaren. Parochiekernen, hoe verschillend ook, die samenwerken en deze pastoor een warm welkom geven.

Afgelopen week heb ik voor het eerst met het campagneteam een overleg gehad. Allen zó verschillend, maar door samen te praten en samen te werken, ontstond een SAMEN-energie. Een energie die groeit en groeit en aanvoelt als een warm bad. Waarbij je jezelf kunt zijn en je gehoord wordt.

Dat is wat ik u allen gun: een warme plek, waar u uzelf kunt zijn, u gehoord wordt en u zich thuis mag voelen. Dat kan alleen samen! Als we daar nou eens wat meer energie insteken, dan ervaren we minder eenzaamheid, kun je je minder alleen voelen en minder alleen zijn. Sluit u aan bij een groep, nodig mensen uit en sluit niemand buiten. Samen.

Natascha Bakx-Braamzeel