21 mei 2019

Nieuw zwembad op nieuwe locatie beste scenario voor verenigingen.

Afgelopen donderdag stonden we aan de vooravond van een belangrijke vergadering over de toekomst van het Golfbad, waarbij de Osse politiek de keuze voorgelegd kreeg om een nieuw zwembad  te bouwen op de huidige locatie of om toch te kiezen voor een alternatieve plaats. Burgerlid Kai Bloemers sprak de visie van het CDA uit tijdens deze vergadering. Hieronder kunt u een samenvatting lezen van zijn bijdrage.

Het Golfbad is een begrip in Oss en omstreken. Nog steeds trekt het zwembad bezoekers aan uit onze eigen gemeente en daarbuiten. Met name voor de Osse zwemverenigingen is het de plaats waar zij trainen of wedstrijden spelen maar bovenal samenkomen. Feit is dat het huidige zwembad straks afgeschreven is en een verbouwing structureel nadelig zal uitvallen.

Voor het CDA was de keuze helder: alleen een nieuw bad op een nieuwe locatie kan het voortbestaan van verenigingen waarborgen. Nieuwbouw op de huidige locatie zou betekenen dat er (gefaseerd) gesloopt en gebouwd moet worden. Wanneer het zwembad gesloopt zou worden en men structureel misgrijpt op zwemwater is dat een doemscenario voor verenigingen zoals Arethusa, de Osse watervrienden en de reddingsbrigade. Want waar gaan de leden naartoe zolang er geen zwemwater is? Een nieuw zwembad mag niet het einde van deze verenigingen betekenen. Afname van leden of in het ergste geval opdoeken van de clubs is niet wat we moeten willen.

Daarnaast wil het CDA de recreatieve waarde van het zwembad bestendigen. Waar in eerste instantie volgens de kaders het recreatieve gedeelte van het bad ondergeschikt zou zijn aan de verenigingen, zien wij hiertussen graag meer balans. Ja, de verenigingen verdienen een eigen plaats en een zwembad dat ruimschoots past bij hun behoeften. Daarnaast hoort iedereen, jong en oud, recreatief gebruik te kunnen maken van een zwembad met een amusementswaarde die past bij een gemeente als Oss.

Wij willen als CDA de ambitie zien die bij een gemeente als Oss hoort, een multifunctioneel modern en duurzaam zwembad op een nieuwe locatie. Dit moet een thuis zijn voor alle verenigingen en de recreatieve gebruikers kunnen blijven aantrekken.