25 september 2020

Rendement gaat om meer dan alleen geld

Tijdens de raadvergadering van donderdag 24 september j.l. dienden wij samen met de SP het amendement  ´Maatschappelijk en sociaal rendememt´in. Dit amendement moet meer nadruk leggen op het meten en sturen van maatschappelijk en sociaal rendement.

Tijdens de voorgaande adviescommissie bespraken wij het concept ‘Thuis in de Buurt’ en wij hebben toen gezegd dat wij tevreden zijn met dit voorstel. Vanuit onze grondbeginselen vinden wij als CDA gemeenschapsvorming, de buurt als basis, het maatschappelijk middenveld, omzien naar elkaar van essentieel belang. Er zitten in dit voorstel een aantal zaken met een stevige uitdaging zoals het aan tafel krijgen van de juiste stakeholders, enthousiasme bouwen bij vrijwilligers en bij besluitvorming over wijkcentra in de komende 3 jaar het besluit steeds ook te toetsen aan de gedachten in dit voorstel. En voorzitter wij zijn benieuwd of we straks als raad ook durven doorpakken als we ons realiseren wat de financiële impact is. Echter wij hebben meermaals in de commissies en de Raad uitgesproken dat we de dorpshuizen en wijkcentra niet alleen vanuit een financieel perspectief moeten bekijken maar juist ook kijken welke waarde het ons als samenleving oplevert, wat het maatschappelijk rendement is van al die activiteiten en smeltkroes van ontmoetingen. Te vaak ging het in de Raad over wat die wijkcentra, dorpshuizen ons kosten. Samen met een aantal partijen hebben we de waarde van onder andere het laagdrempelig ontmoeten benadrukt zoals bij het Huis van de Wijk of bij het wijkpunt De Hille. Het is om die reden dat het CDA een amendement schreef waarin waarin het definiëren van maatschappelijk en sociaal rendement willen toevoegen aan het projectplan. Op die manier kunnen wij straks met elkaar in deze raad naast het de financiele impact ook op een eenduidige manier het maatschappelijk effect meewegen in onze besluitvorming.