05 april 2019

"Voor de schoolgaande jeugd en het woon- werkverkeer zijn de veren van essentieel belang"

Donderdagavond 4 april stond een belangrijk onderwerp op de agenda van de opiniecommissie Ruimte, de vraag hoe als gemeente Oss om te gaan met de financiële tekorten van stichting De Maasveren.
Woordvoerder Joris van Hest bracht het heldere standpunt van de CDA fractie goed over: de Maasveren zijn voor Oss belangrijk en dat mag iets kosten.“Oss is een centrumgemeente en heeft een uitstraling naar het oosten, westen, zuiden, maar ook naar het noorden”, aldus Joris. De Osse voorzieningen kunnen niet worden gebruikt zonder de ponten. Dit geldt vooral voor de Osse middelbare scholen. Elke dag zijn circa 130 leerlingen afhankelijk van de pont Megen-Maasbommel. De Maasveren zijn voor Oss ook onlosmakelijk verbonden met de toeristische functie van de Maas.

In Gelderland betaalt de provincie voor 80% mee aan de tekorten van de Maasveren. De provincie Brabant doet dit (nog) niet. Daarom zijn een aantal partijen in de Osse raad van mening dat Oss ook maar 20% van haar deel moet betalen.

Joris zit hier meer principieel in. “Als de Maasveren écht belangrijk voor je zijn als gemeente, moet je ook bereid zijn hier jouw helft aan bij te dragen. Het geluk van de Gelderse gemeenten dat de provincie Gelderland meebetaalt staat los van de verantwoordelijkheid die je als Oss moet durven nemen.”

Joris pleit overigens wel voor een gesprek tussen wethouder van Orsouw en de provincie Brabant om te kijken of Oss ook “geluk” kan krijgen met onze provincie.