04 juli 2017

Zorgen over versnelde verduurzaming veehouderij bij CDA

De provincie Noord-Brabant besluit op 7 juli a.s. over een omvangrijk en ingrijpend pakket maatregelen om de veehouderij versneld te verduurzamen. De voorgestelde maatregelen, die zouden ingaan in 2028, worden vervroegd naar 2022. Het CDA is voorstander van het verduurzamen van de agrarische sector, maar wél op een haalbare manier. De maatregelen die de provincie voorstelt leiden tot meer schaalvergroting, familiebedrijven die omvallen en gezinnen die door de armoedegrens gaan.

Het CDA maakt zich grote zorgen over de gevolgen van deze plannen voor de veehouders in de gemeente
‘s-Hertogenbosch. Daarom heeft Ingrid van Zwambagt namens de CDA-fractie vragen gesteld aan het College van B&W. Zij wil o.a. weten hoeveel mensen hun baan dreigen te verliezen wanneer de maatregelen van de provincie zijn geëffectueerd. Maar ook hoeveel agrariërs er in armoede komen of in zwaar weer belanden.

“De voorgestelde maatregelen gaan uit van een versnelling om te komen tot nieuwe milieueisen - een vermindering van de stikstofuitstoot - waarbij stallen versneld moeten worden aangepast. Daarnaast wordt ingezet op verplichte extra sloop van stallen om te kunnen uitbreiden.” aldus Ingrid van Zwambagt.

“Het CDA is benieuwd wat het effect hiervan is voor de agrarische sector in onze gemeente.” Ingrid van Zwambagt verder: “Graag wil het CDA weten wat de gemeente voor deze veehouders, in financiële zin, kan betekenen.” Naast dit alles is ook de verwachting dat de voorgestelde maatregelen invloed hebben op de kosten van het ambtelijk apparaat. Het CDA vraagt aan het College hoeveel extra vergunningen in het kader van de Omgevingswet zullen worden aangevraagd, of de organisatie hierop is berekend en wat de extra kosten zijn die dat met zich meebrengt.