15 november 2017

Bijdrage CDA begroting 2018

Met een begroting van bijna 750 miljoen liggen we op koers en kunnen we volle kracht voorwaarts. Het gemeentelijk huishoudboekje is voor de komende jaren meer dan op orde en sluitend.Het is de laatste begroting van dit college. We gaan in maart 2018 opnieuw mandaat vragen aan de Bossche inwoners.

Terugkijkend op deze Raadsperiode concluderen wij dat er veel is gebeurd. Het “Beleidsplan in Hoofdzaken” is praktisch in zijn geheel uitgevoerd. Een compliment richting het college lijkt mij hier dan ook zeker op zijn plaats. De juiste teamgeest binnen het college heeft hierin zeker een rol gespeeld. Het dualisme binnen de coalitie werd hierdoor vaak overwonnen. Nogmaals mijn complimenten! Ik gaf het zojuist al aan: Er is veel gebeurd zodat we met volle kracht vooruit kunnen. De bezuinigingen en gewijzigd beleid in de afgelopen jaren geven de ruimte voor nieuwe keuzes. Keuzes die wat de CDA -fractie betreft gemaakt moeten worden.

Hoofdlijnen beleid: Economie, Werk, werk, werk

De CDA-fractie ziet dit als een van de belangrijkste thema’s voor onze samenleving. Eigen inkomen is voor het zelfrespect van iedereen van groot belang. Onderwijs, datascience, ontwikkelingen in de Agrofoodsector en de nieuwe huisvestiging van Weener XL, zijn zaken die ertoe doen. Die ons van werk naar werk helpen, maar ook zorgen voor nieuwe impulsen. De bereikbaarheid van onze stad (A2 en A59) baart ons grote zorgen. En wordt op korte termijn een remmende factor van belang. We moeten alles op alles zetten om ’s-Hertogenbosch bereikbaar te houden. Afwachten is geen optie! Laten we al onze netwerken inzetten om proberen te voorkomen dat er een verkeersinfarct rondom ’s-Hertogenbosch optreedt. Het Rijk geeft pas prioriteit aan de A2 in 2032. Wat betreft de CDA-fractie gaat hier 10-jaar vanaf. Een tweede thema wat van belang is, voor de economische ontwikkeling van onze stad, zijn de studenten. Niet alleen het wonen, maar de algehele aantrekkelijkheid van onze stad voor studenten  vragen onze aandacht. De spin-off van studenten voor het economisch klimaat mag niet onderschat worden. Veel moties m.b.t. studenten zijn hier al besproken en ingediend. Wij zullen er geen aan toevoegen. Wel vragen wij nadrukkelijk aandacht voor deze groep. Een groep, en dit kan niet voldoende benadrukt worden, die van groot belang is voor de economische ontwikkeling van onze stad.

Wonen

De woningmarkt is, voor het vestigingsklimaat en de daarmee samenhangende ontwikkeling van de werkgelegenheid, van het grootste belang. Een gezonde woningmarkt, zowel in kwantiteit als kwaliteit, vraagt niet alleen om inzet op korte termijn maar ook om een zogenaamde stip aan de horizon. Laten we een richtinggevend beleid ontwikkelen voor de korte termijn (5 jaar) en de middellange termijn (10 jaar). Waar ontwikkelen wij nieuwe woningbouwlocaties? Het uitstellen van de Omgevingswet tot 1 januari 2021 mag hierbij geen vertragende factor zijn. De CDA-fractie ziet graag dat naast de Groote Wielen en het GZG-terrein, de Kop van ‘t Zand zo snel mogelijk in ontwikkeling gebracht gaat worden als nieuwe woonlocatie. Maak dat gebied dan ook aantrekkelijkheid voor studenten!Het verduurzamen van woningen onderschrijven wij. Natuurlijk willen ook wij afgesproken ambitie van een “Klimaat neutraal Nederland” voor 2050 halen. Hierbij gaat het vaak om handige combinaties en innovaties. Maar Energietransitie zonder inbreng en participatie van onze inwoners is kansloos. Een hele uitdaging, maar laten we de handschoen oppakken en zorgen dat de Energietransitie in een “stroomversnelling” komt. Hierbij kan een goed gevuld duurzaamheidsfonds volgens het CDA, voor laaghangend fruit zorgen. Laten we alle middelen inzetten om in onze stad op dit terrein tot een win-winsituatie te komen. Duurzaamheidsmaatregelen zijn ook van groot economisch belang en zorgen voor extra werkgelegenheid.

Sterke en sociale stad

De decentralisatie van overheidstaken is nog niet afgerond, maar we halen op een aantal terreinen landelijk erkenning voor onze aanpak. In de uitvoering worden geen echte weeffouten gemaakt. Wel constateren wij dat het lastig verbouwen is met de winkel open. Er moet zorg en aandacht zijn en blijven voor persoonlijke omstandigheden, ook al passen die niet altijd in bestaande of nieuwe regels. Laten we daar flexibel mee omgaan en zo mogelijk maatwerk leveren.Het is goed ons hierbij te realiseren dat een “sterke stad ook een sociale stad is”. Maar omgekeerd “een sociale stad ook een sterke stad is” in de zin van houdbaar en perspectief biedend.

De CDA-fractie dient een aantal moties in die op dit terrein aanvullend kunnen zijn:

1. Weg met de bureaucratie in de zorg

Geen echte weeffouten, maar mogelijk wel inefficiënties.Wij vragen het college om, in navolging van de schrapsessies landelijk, deze ook met onze directe partners in de gemeente op te pakken.

2. Right to Challenge

Feitelijk gaat het hier om een verdieping van de maatschappelijke participatie. De 2.0 versie van ons bestaand beleid. Ruimte bieden aan burgers, lokale verenigingen, mogelijk wijk overstijgend om collectieve voorzieningen in hun directe omgeving van een alternatief te voorzien qua uitvoering. Wij vragen het college dit actief op te pakken.

3. Doorstart Eenzaamheidsaanpak

Het eenzaamheidsvraagstuk is een lastige problematiek wat per definitie moeilijk zichtbaar te maken is, laat staan structureel op te lossen. Ongeveer 10% van de inwoners van onze stad hebben te weinig sociale contacten. Vijftienduizend inwoners dus!In het coalitieakkoord zijn middelen opgenomen voor het project: “Samen is Leuker”.Uit onderzoek is gebleken dat voor het grootste effect, het aanpakken van eenzaamheid structureel moet zijn, en niet eenmalig. Het project “Samen is Leuker” loopt binnen deze raadsperiode af. Deze motie vraagt om overbrugging voor 2018, zodat een nieuwe raad kan kiezen voor voortzetting, zonder dat men opnieuw op nul moet beginnen.

Cultuur

In het culturele veld zijn in deze periode grote stappen gezet. Cultureel ondernemerschap heeft handen en voeten gekregen. De situatie rondom de Verkadefabriek is, hoe lastig het traject soms ook was, goed opgelost met een “win” aan twee kanten.  Bij de Bibliotheek /Muzerije /Babel is het licht gaan branden. De raad heeft vorig jaar aan deze organisatie ruimte geboden, om zich bij deze fusie niet te laten beperken door beschikbare meters. Het is goed dat men zich nu realiseert dat er echt stappen gezet moeten worden. Ook flexibiliteit in geldstromen was een doelstelling, zodat nieuwe en vernieuwende initiatieven, meer ruimte zouden krijgen. Dat is volgens de CDA-fractie bij cultuur een goed uitgaanspunt.De verhoging met € 50.000 voor het pop-up fonds, ondersteunen wij dan ook van harte. Eenmalig geld voor innovatie dan wel structuurversterkend, dat laatste willen wij als CDA graag toevoegen.Het amendement Muziekonderwijs Kinderen 3.0 is hiervan ís een mooi voorbeeld.De CDA-fractie wil versterking van het muziekonderwijs. Hiervoor moet een praktisch plan worden opgesteld in samenwerking met de bestaande muziekorganisaties uit onze stad.

Binnenstad

We hebben tijdens de vorige Begrotingbehandeling (8 november 2016), een motie aangenomen om tot een integrale visie op onze Bossche binnenstad te komen. We moet na onze CDA-thema-avond: “Binnenstad in balans”, samen met alle betrokken partij constateren, dat deze motie nog in de kast ligt en hier nog geen uitvoering aan is gegeven. Het is jammer om te zien dat alle belanghebbenden, onafhankelijk van elkaar, nu bezig zijn met het uitwerken van een perspectief voor de toekomst van onze binnenstad. Een visie waar de partijen juist samen over willen praten, inclusief de binnenstadbewoners. Bewoners die zich goed realiseren, dat ook zij onderdeel uitmaken van de dynamiek in de binnenstad en daarbij een rol in het gastheerschap hebben te vervullen. De CDA-fractie roept het College daarom op de bekende handschoen op te pakken. En de regierol te nemen, dat is onze verantwoordelijkheid! We kunnen niet in deelprojecten blijven denken o.a. Zuid Willemspark, aanpak leegstand, balans in evenementen, belanghebbende parkeren etc. etc. Het beleidsplan Binnenstad uit 2006 vraagt echt om nieuwe kaders en een daadkrachtige aanpak.