13 december 2017

CDA: Alle kinderen moeten mee kunnen doen in de maatschappij

In ’s-Hertogenbosch zijn veel kinderen die onvoldoende kunnen meedoen in de maatschappij, omdat daar thuis te weinig geld voor is.

In onze stad groeien naar schatting zo’n 3.200 kinderen op in armoede. De Kinderombudsman heeft in haar rapport “Alle kinderen kansrijk”, aandacht voor deze problematiek gevraagd. Zij wil dit probleem oplossen door onder andere kindvoorzieningen ruimer toegankelijk te maken voor alle ouders, die een inkomen hebben tot ten minste 120 procent van het sociaal minimum. In onze stad gebeurt dit al, maar in een aantal gevallen zijn er ook gezinnen met een hoger inkomen, die een te laag besteedbaar inkomen hebben om kinderen te laten participeren. Bijvoorbeeld omdat er schulden zijn.

Daarom heeft de CDA-fractie middels een motie het College van B&W opgeroepen zoveel mogelijk maatwerk toe te passen bij het beschikbaar stellen van kindvoorzieningen - in het bijzonder in schuldsituaties - zodat alle kinderen mee kunnen doen. Deze motie werd ingediend tijdens de raadsvergadering van 12 december en door de voltallige raad gesteund. Het College van B&W zal deze CDA-motie uitvoeren.