03 september 2017

CDA vragen over zebrapad Sint Janssingel

Op de Sint Janssingel, in het verlengde van de Mariabrug, voor de ingang van de Jheronimus Academy of Data Science hebben bewoners, de Bewonersraad Leefbare Binnenstad en de klankbordgroep van de universiteit een zebrapad aangevraagd bij de gemeente. Dit ter verbetering van de veiligheid van overstekende voetgangers en om de snelheid van het autoverkeer af te remmen.

Het verzoek is door de gemeente niet opgepakt. In plaats van een zebrapad is gekozen voor het plaatsen van een verkeersbord. “Terecht merken de verzoekers op dat dát niet zo zinvol is. Het zebrapad moet er juist komen ter afremming van het autoverkeer. Een waarschuwingsbord wordt door de CDA-fractie gezien als een doekje voor het bloeden.” aldus Marianne van der Sloot.

Daarom heeft de CDA-fractie vragen hierover gesteld aan het College van B & W. Zo wil de fractie o.a. van het College weten of ze bekend zijn met het verzoek en wat het beleid is rondom verkeersveiligheid bij scholen. Daarnaast wil men van het College weten of zij alsnog bereid zijn een zebrapad op de Sint Janssingel aan te leggen.

Marianne van der Sloot: “Juist deze drukke plek in de binnenstad voor de JADS Universiteit en bij de L.W. Beekmanschool vraagt om een veilige oversteek. Zeker nu uit een recent onderzoek blijkt dat er steeds meer kinderen betrokken zijn bij verkeersongelukken. Wat de CDA-fractie betreft: Veiligheid boven alles!”