29 oktober 2017

CDA wil dat onze stad deelneemt aan Europees plan gratis Wifi

Het Europees Parlement heeft € 120 miljoen vrijgemaakt voor gemeenten die gratis Wifi willen faciliteren voor hun bewoners. Het CDA wil dat onze stad daar ook aan meedoet. “Online bereikbaarheid is een basisbehoefte.” aldus Marianne van der Sloot.Gemeenten in Europa kunnen binnenkort gratis wifi aanvragen voor hun stads- en dorpscentra voor de aanschaf van apparatuur voor lokale projecten, in publieke ruimtes, pleinen, parken, bushaltes, gemeente- en ziekenhuizen, buurthuizen en onderwijs-, cultuur-, sport- en jeugdinstellingen. Marianne van der Sloot: “In ’s-Hertogenbosch hebben naar schatting zo’n 10.000 inwoners geen internet. Voor een open lijn met de rest van de wereld mag het volgens de CDA-fractie niet uitmaken waar je woont of hoeveel je verdient. Zoals al aangegeven: toegang tot internet is volgens ons een basisbehoefte.”De CDA-fractie heeft over dit Europees project vragen gesteld aan het College van Burgemeester & Wethouders. “Graag willen wij weten welke mogelijkheden het College ziet om in ’s-Hertogenbosch aanspraak te kunnen doen op een deel van de beschikbare middelen uit het Europees WIFI-plan” en vervolgt Marianne van der Sloot: “Willen wij van het College weten of zij bereid zijn om projecten in de verschillende dorpen en wijken van ‘s-Hertogenbosch aan te melden voor dit plan? Zo ja, welke locaties en de volgorde van prioriteit.”