30 januari 2018

CDA wil duurzaamheidslening voor alle particuliere woningbezitters

Om de klimaatdoelstellingen te halen voor 2020 en 2050 zullen er nog veel huizen moeten worden geïsoleerd en voorzien van zonnepanelen.

Volgens het CDA moet dit actief worden gestimuleerd door de gemeente. Omdat niet alle particuliere eigenaren over voldoende middelen beschikken om in duurzame energiemaatregelen te investeren moeten zij een financieel steuntje in de rug krijgen. “Een duurzaamheidslening met goede voorwaarden en daardoor lagere lasten, kan hen snel over de streep zal trekken.” aldus Mart van Nistelrooij.

Het College van B&W wil een budget van € 225.000 investeren in een renteverlaging voor de Nationale Energielening. Door te kiezen voor deze regeling dreigen veel mensen buiten de boot vallen. Bij deze regeling kan een woningbezitter maximaal 75% van de lening gebruiken voor zonnepanelen en het restant voor andere isolerende maatregelen. Maatregelen die vooral in nieuwere woningen niet noodzakelijk zijn.

Mart van Nistelrooij; “Het CDA ziet liever dat B&W ook kiest voor een duurzaamheidslening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting. Deze lening mag wel volledig voor zonnepanelen worden gebruikt en is dus ook zeer geschikt voor woningen die al wel goed geïsoleerd zijn. Zo kan iedereen de gewenste maatregelen treffen.” Van Nistelrooij dient daarom in de gemeenteraadsvergadering van 30 januari 2018 een motie in waarin hij het College van B&W oproept om beide regelingen aan te bieden. Daarnaast wil hij een uitgebreide voorlichtingscampagne over duurzaamheid in de gemeente ’s-Hertogenbosch.