13 maart 2018

CDA wil verbetering openbaar vervoer Nuland en Vinkel

De leefbaarheid in onze dorpen is gebaat met goede voorzieningen, openbaar vervoer speelt hierin een cruciale rol. Denk hierbij aan de bereikbaarheid per openbaar vervoer van: scholen in het voortgezet onderwijs, het Jeroen Bosch Ziekenhuis, het Centraal Station en de Bossche binnenstad.

Het openbaar vervoer in Nuland en Vinkel baart het CDA, ondanks regiotaxi en senioren- bus, zorgen. Zo kunnen leerlingen uit Vinkel, die aan het voorgezet onderwijs studeren, in de ochtend niet met de bus naar school omdat deze te laat vertrekt. Ook de route door en langs Nuland levert voor mensen, die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, los van de frequentie, grote hindernissen respectievelijk grote loopafstanden naar de bushalte op. In de avonduren is de verbinding naar de stad per openbaar vervoer helemaal minimaal. Zo rijdt lijn 251, buurtbus door Vinkel, niet in de avonduren en weekenden. Kun je met lijn 90 wel tot 21.00 uur naar de stad, maar niet meer terug.

Volgens CDA-ers Ingrid van Zwambagt en Wim van Koert zijn de ergste problemen eenvoudig op te lossen. “Hiervoor moet je de dienstregeling aanpassen en routes een beetje verleggen. Door een eenvoudige routeaanpassing, langs- en door Nuland, kunnen dan ook Sint Jozefoord, De Binckhorst en Mariaoord gemakkelijk worden aangedaan.”

Daarom vraagt de CDA-fractie het College van B&W in overleg te gaan met de vervoerder en het provinciebestuur om tot verbetering van het openbaar vervoer te komen in Nuland en Vinkel.