30 september 2017

Geslaagde thema-avond Binnenstad in Balans

In de StadsBieb werd donderdag 21 september jl. door de CDA-fractie een thema-avond georganiseerd over de “Bossche binnenstad in Balans”. Drie inleiders gaven hun visie: Dr. David Evers (planoloog en universitair docent UvA), Peter ter Hark (docent Vastgoedeconomie Fontys Hogeschool) en dr. Han Olden (coördinator Onderzoek Expertisecentrum Stedelijke Dynamiek en Duurzaamheid UvU).

Na de pauze was er gelegenheid tot discussie met de inleiders en Peter Claessen (voorzitter Ondernemersvereniging Hartje ’s-Hertogenbosch); Bernard Kuenen (Voorzitter Bossche afdeling Horeca Nederland); Henk Schuurs (voorzitter BLB Wijkraad) en Viktorien van Hulst (bestuurder Docis / directeur Theaterfestival Boulevard).

Alle deelnemers vinden het onverstandig om genoegzaam achterover te. Door de snel veranderende tijd is waakzaamheid geboden. Consumentengedrag verandert in rap tempo. De gemiddelde leeftijd van bezoekers aan de binnenstad stijgt en kooplustige jongeren komen er steeds minder, mede door e-commerce. Daarnaast komen er steeds meer inwoners in de binnenstad wonen. Dit alles vraagt om een integrale visie om de balans te houden. Daarom heeft het CDA tijdens de afgelopen Begrotingbehandeling om een nieuwe Binnenstadsvisie gevaagd, dit initiatief werd raadsbreed gesteund.

Inmiddels hebben meerdere partijen zelf initiatief genomen. Fractievoorzitter Ben Wagemakers hierover: “Wij zijn blij met de initiatieven die ontstaan vanuit de bewoners, ondernemers en culturele sector. Graag zien wij de krachten gebundeld worden via een klankbordgroep. Laten we doormiddel van goede discussie, die geleid worden door onafhankelijke deskundigen, komen tot een toekomstvisie. Een visie die gedragen wordt door alle belanghebbenden en de politiek. Hiervoor gaat het CDA zich sterk maken. Wij gaan in gesprek met de stakeholders en komen met initiatieven.”