09 maart 2022

Interview met Marianne van der Sloot

Op 14, 15 en 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. ’Samen aan de slag’, zo luidt het credo van CDA ’s-Hertogenbosch deze verkiezingen.

“Samen is niet iets van vroeger, maar juist heel erg van nu. Actueler dan ooit zelfs. Er zit heel veel samen in onze samenleving. Dat zag je aan hoe we elkaar bijstonden tijdens de coronacrisis, dat voel je met carnaval als je door de stad loopt, we zoeken elkaar op om spullen een tweede leven te geven, we delen auto’s en scooters en zetten online crowdfundingsacties op voor mensen in nood. Het idee dat we het samen wel voor elkaar krijgen, daar word ik enthousiast van.”

Samen is actueler dan ooit

Aan het woord is lijsttrekker van het CDA ’s-Hertogenbosch Marianne van der Sloot. Zij ziet ook graag meer ‘samen’ in hoe de gemeente bestuurd wordt. “In overheidsland worden vaak dingen bedacht op kantoor”, vertelt ze. “Dat vind ik een gemiste kans. Wij moeten juist het gemeentehuis uit en de gemeente in. Met een wijk-wethouder als aanspreekpunt voor de wijk of het dorp. Wij willen nog meer met bewoners in gesprek gaan, samen ideeën bedenken en deze in de praktijk testen. Niet alleen als het gaat om zaken die direct van toepassing zijn op de eigen leef omgeving, zoals het bouwen van een wijk of de aanleg van een speeltuin. Juist ook als het gaat over de grotere vraagstukken, zoals hoe we de zorg inrichten of eenzaamheid tegen kunnen gaan. Zeker dit soort grote opgaven, los je niet op vanachter een bureau. Je moet gebruikmaken van de kracht vanuit de samenleving.”

Verenigde kracht

“Een schitterend voorbeeld vind ik persoonlijk Quiet Den Bosch, het netwerk tegen armoede. Dat bestaat uit allerlei mensen, verenigingen, bedrijven en vriendenclubs die zich hebben verenigd om mensen in armoede te ondersteunen. Zonder mensen een stempel te geven of in een hokje te stoppen, zorgen zij ervoor dat ze volwaardig mee kunnen doen. De gemeente betaalt de kantoorkosten, maar de rest wordt geregeld door het netwerk zelf. Dat vind ik echt kenmerkend voor onze gemeente.

Ook in onze dorpen zoals Rosmalen en Empel zie je die saamhorigheid en sociale ondernemendheid sterk terug. Daar kunnen we als gemeente ook zeker van leren. Voorwaarde is wel dat je de mensen ruimte en vertrouwen geeft”, benadrukt Marianne.

Toekomstvisie

“Het is een spannende tijd waarin we nu leven. Ik heb sterk het gevoel dat we op een kantelpunt zitten”, gaat Marianne verder. “Als het gaat om het klimaat, maar ook om hoe we met elkaar omgaan. Nu is het moment om door te pakken. Verder kijken dan vandaag en morgen. We moeten plannen durven maken en een duidelijke stip op de horizon zetten om samen naartoe te werken. Voor onszelf nu en voor de volgende generaties straks. Daar zijn we samen verantwoordelijk voor.”

Nu is het moment om door te pakken. Verder kijken dan vandaag en morgen

Kandidatenlijst

De 40 kandidaten tellende kieslijst van CDA ’s-Hertogenbosch bevat een mooie mix van mannen en vrouwen, jong en oud, ervaren personen en aanstormende talenten, waarbij bovendien alle wijken en dorpen van de gemeente ‘s-Hertogenbosch vertegenwoordigd worden. Marianne: “We hebben een prachtige en super enthousiaste groep, die staat te popelen om voor de stad en de wijken te werken. Ik ben er trots op om met zo’n topteam aan de slag te mogen gaan!”