05 maart 2019

Marianne van der Sloot, Lijsttrekker Provinciale Staten

Marianne van der Sloot: Brabant is belangrijk!

De hele stad hangt vol met haar poster. “Het blijft raar, om je eigen gezicht zo vaak te zien”, zegt Marianne van der Sloot uit ’s-Hertogenbosch met een glimlach. “Maar het is voor de goede zaak”. Van der Sloot is lijsttrekker voor het CDA bij de Provinciale verkiezingen op 20 maart.

Samen met haar man en kleine meisje van 1,5 jaar woont ze in het centrum van ’s-Hertogenbosch. Je ziet haar genieten als ze vertelt over het wonen in ‘ons straatje’. Naast de politiek werkt Van der Sloot in de zorgsector, bij VGZ, om de zorg beter te maken.

De Provincie, voor velen van ons een ver-van-mijn-bed show. “Dat snap ik goed”, zegt Van der Sloot. “De gemeenteraad kijkt naar de dag van morgen, het Rijk naar de situatie over 20 jaar en de provincie zit daar precies tussenin. En is vrij onzichtbaar” geeft ze toe. “Soms lijkt het ook alsof het Provinciehuis heel ver van ’s-Hertogenbosch af staat. Maar niks is minder waar”. Veel besluiten die genomen worden in het Provinciehuis hebben direct effect op de gemeenten in Brabant. “Denk bijvoorbeeld aan de bereikbaarheid van onze stad en dorpen met het openbaar vervoer. De provinciale wegen. Het sluipverkeer tegengaan”. Allemaal thema’s waar de Brabantse politiek zich mee bezig houdt.

Een ander belangrijk punt voor Brabant is veiligheid. “Het aantal dumpingen van afval en drugsafval neemt toe. Het is niet alleen maar een plattelandsding, ook in de stad zien we gevaarlijk taferelen”. Samen met de Tweede Kamer fractie trekt ze op om hier een einde aan te maken. “Dat doen we voor de vaders en moeders van Brabant. We moeten die troep niet willen hier”, zegt ze met een felle blik.

Want achter de grote glimlach zit een vechter. “Het wordt tijd dat we weer mét de mensen praten, en niet in de grote Provincietoren óver mensen. Met gezond verstand en realistisch. Een mooie taak voor het CDA als partij in het politieke midden”. De vraag of ze vertrouwen heeft in de verkiezingen wordt beantwoord met een volmondig ‘ja’.

En dan is het bijna woensdag 20 maart. Het belangrijkste vindt Van der Sloot dat mensen naar de stembus gaan. “Vorige keer had Brabant de laagste opkomst van alle provincies. Dat is onze eer te na.” Een stemadvies wil ze niet geven. De vele posters in de stad spreken boekdelen. “Het allerbelangrijkste is dat mensen gaan stemmen. Want Brabant is belangrijk”.