13 november 2017

Onderzoek naar gratis wifi in onze dorpskernen

Afgelopen donderdag nam de gemeenteraad op voorstel van het CDA unaniem een motie aan waarin het college de opdracht krijgt een onderzoek te doen naar gratis wifi in onze dorpskernen. De EU heeft een groot bedrag aan subsidie beschikbaar gesteld voor de aanleg van gratis wifi in de openbare ruimte. Voor onze dorpskernen kan dit een goede aanvulling vormen op het aan te leggen glasvezelnetwerk en de aantrekkelijkheid van onze kernen voor inwoners en toeristen verbeteren.

Het Europees Parlement heeft een bedrag van 120 miljoen euro beschikbaar gesteld om ervoor te zorgen dat iedereen in Europa -  in stad en op het platteland - gebruik kan maken van openbaar internet.

De subsidie die de EU beschikbaar stelt, is er voor openbare instanties. Daarmee kunnen de kosten van de apparatuur en installatie worden betaald. De gemeente moet dan wel zelf zorgen voor de internetabonnementen en het onderhoud. Voor minimaal drie jaar, vindt de Europese Unie.

In het Land van Cuijk is alleen in het centrum van Boxmeer (Steenstraat) gratis wifi op straat beschikbaar. In de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert liep gedurende 2,5 jaar een proef met gratis wifi. Die is inmiddels beëindigd. In Gennep is een project in voorbereiding om wifi te realiseren met dezelfde subsidie waarvoor Sint Anthonis in aanmerking wil komen.

Volgens raadslid Arno Rombouts is het voorstel bedoeld om te laten onderzoeken of Sint Anthonis in aanmerking kan komen. En of het wel interessant is voor de gemeente met haar kernen.