20 januari 2018

Even Voorstellen: Willem Egelmeers

We moeten de jeugd in de dorpen vasthouden.

Geen onbekende naam binnen het CDA
Willem Egelmeers is 23 jaar oud en woonachtig in Wanroij. Hier is hij opgegroeid op het varkensbedrijf van zijn ouders. De naam Egelmeers is niet onbekend binnen het CDA, zijn vader Wilbert Egelmeers is al jarenlang actief als raadslid en aan de keukentafel wordt hier dan ook regelmatig over gesproken. Willem heeft echter zelf de bewuste keuze gemaakt om politiek actief te worden. Hij heeft net zijn studie aan de HAS Hogeschool in Den Bosch afgerond en staat op het punt om te beginnen aan zijn eerste baan. Tijdens zijn studie is hij op buitenlandse stage geweest, een geweldige ervaring, maar het buitenland trekt hem niet. Hij kiest voor thuis, voor Wanroij. Als burgerraadslid wil hij zijn eerste meters gaan maken in de lokale politiek. Het is nog allemaal heel vers voor hem maar hij gaat er honderd procent voor.

Jongeren in de politiek
Het is belangrijk dat alle bevolkingsgroepen vertegenwoordigd zijn binnen de lokale politiek, ook jongeren zijn hierbij belangrijk! Dit is dan ook een van de beweegredenen voor Willem om actief te worden: jongeren zijn niet altijd goed bereikbaar voor de politiek, en andersom. Willem hoopt de schakel tussen beiden te kunnen zijn en het geluid van de jongeren kenbaar te maken. Hij zou graag zien dat jongeren voor hun dorp blijven kiezen, dit is niet vanzelfsprekend. Om jongeren vast te houden, dienen er voldoende betaalbare woningen en goede voorzieningen te zijn. Ook gezelligheid in de gemeente is belangrijk. Willem is geen uitzondering in zijn leeftijdsklasse. Hij gaat graag op stap met zijn vrienden.

Een duurzame samenleving tussen burgers en agrariërs
Willem bewondert het ondernemerschap en de veerkracht van agrarische familiebedrijven, die erg belangrijk zijn voor onze lokale economie. In de gemeente Sint Anthonis kennen we een prachtige agrarische sector met innovatieve en vooruitstrevende ondernemers welke dagelijks, met liefde en passie, duurzame landbouwproducten verzorgen. Landelijk maakt deze sector een belangrijke transitie door naar een verdere verduurzaming, ook in de gemeente Sint Anthonis. Willem vindt het belangrijk dat vooruitstrevende ondernemers, welke bij willen dragen aan deze verduurzaming, ruimte blijven houden om zich te ontwikkelen. Op deze manier blijven bedrijven gezond en concurrerend. Daarbij is het belangrijk dat er geen overlast bij de omgeving ontstaat om zo een duurzame samenleving tussen boer en burger te creëren met wederzijds respect en acceptatie.