Alcohol- en drugsgebruik regio

Onderzoek laat zien dat jongeren in onze regio meer én eerder dan gemiddeld gebruik maken van alcohol en drugs. We hoeven niemand te vertellen welke risico's jongeren lopen hiermee en dat de noodzaak groter wordt om het gebruik van alcohol tegen te gaan en dat van drugs te bestrijden. Het CDA wil dat de gemeente in overleg met politie en horeca inzet op stevige handhaving om het gebruik van drugs tegen te gaan. Het mag niet meer als 'normaal' worden gezien dat onze jeugd in lokale gelegenheden zonder veel moeite drugs kan kopen. Tevens willen we dat er een halt wordt toegeroepen aan het gebruik van alcohol tijdens de carnavalsoptochten in onze gemeente. Hierbij mag worden opgemerkt dat de laatste jaren het geluidsoverlast bij carnavalsoptochten sterk is toegenomen; het CDA wil samen met de carnavalsverenigingen afspraken maken om deze ontwikkelingen tegen te gaan.

Belangrijker nog dan handhaven, is het inzetten op preventie door voorlichting. Voorlichting zowel aan de jeugd als ook aan ouders, omdat ook zij de gevolgen van het gebruik van alcohol en drugs nog vaak onderschatten. Het CDA wil dat de gemeente hierbij actief samenwerkt met verenigingen waar jongeren gebruik maken van alcohol, zoals plaatselijke voetbalclubs; gezamenlijk dient deze verantwoordelijkheid voor onze jongeren te worden opgepakt.