25 januari 2017

Gastlessen Politiek op Gymnasium Beekvliet

Waar er in 2016 belangrijke verkiezingen waren in onder andere de UK (Brexit) en de US (Trump), is 2017 het jaar van verkiezingen in Nederland. Op 15 maart gaan we naar de stembus. Maar wat weten scholieren eigenlijk van het politieke bestel in Nederland? En wat zijn voor hen de belangrijke onderwerpen? Gymnasium Beekvliet wil hier extra aandacht aan besteden om het publieke bewustzijn van scholieren te vergroten en hen kennis te laten maken met politici 'uit de praktijk'. Op dinsdag 24 en donderdag 26 januari geven Lianne van der Aa (fractievoorzitter CDA Sint-Michielsgestel) en kandidaat Tweede Kamerlid Stijn Steenbakkers (CDA nr. 24) daarom vier gastlessen op Gymnasium Beekvliet aan de 4e klassers. Steenbakkers, momenteel ook Statenlid in Noord Brabant zal hierbij landelijke en provinciale onderwerpen bespreken, terwijl van der Aa, gepokt en gemazeld in de Gestelse politiek, de nadruk zal leggen op lokale politieke onderwerpen.

De gastlessen worden gegeven in de vorm van een politieke pubquiz en starten met een uitleg over het algemeen politiek bestel in Nederland. Daarna zullen er een aantal verkiezingsthema's besproken worden die jongeren direct raken zoals onderwijs, studiefinanciering en het openbaar vervoer. Uiteraard is er ook voldoende ruimte voor vragen en onderwerpen vanuit de leerlingen.

Van der Aa:

"Ik vind het ontzettend leuk en verfrissend om deze gastlessen op Beekvliet in onze gemeente te geven. Lokale politiek staat heel dichtbij mensen en is heel concreet/herkenbaar. Met een politieke pubquiz wil ik jongeren op een leuke manier ook wat bijbrengen over het politieke bestel en zorgen dat drempel zo laag mogelijk is om mee te doen. Scholieren/jongeren komen vaak met  spontane en leuke ideeën. Dat is goed om mee te nemen richting de gemeenteraad. Het is daarnaast prettig om dit samen met een collega uit de provinciale/landelijke politiek te doen. Je dekt dan het hele politieke landschap."

Steenbakkers:

"Deze gastlessen vind ik een ontzettend mooi en goed initiatief van Gymnasium Beekvliet. Maatschappelijke vorming op basis- en middelbare scholen is cruciaal en verdient meer aandacht. Als jonge politicus vind ik het daarnaast belangrijk om veel met jongeren in contact te komen. Regelmatig nodig ik scholen / scholieren uit voor een rondleiding en uitleg in het Provinciehuis. Je merkt dat politiek soms ver van jongeren afstaat. Dat is zonde want er worden ontzettend belangrijke onderwerpen voor jongeren besproken. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de discussie rondom het afschaffen van de basisbeurs/ studiefinanciering. Maar naast zenden is het vooral belangrijk om goed te blijven voelen wat speelt bij deze scholieren. De onderwerpen die naar boven komen neem ik graag mee naar Den Haag en Den Bosch."

23 januari 2017