19 april 2017

CDA over de Huif, bibliotheek en geuroverlast in Berlicum

Drie belangrijke onderwerpen stonden er vorige week op de agenda van de gemeenteraad: de Huif, de bibliotheek en de overlast van intensieve veehouderij in Berlicum. CDA is blij dat op al deze onderwerpen nu (eindelijk) besluiten zijn genomen.

De vernieuwing van de Huif is al vele jaren onderwerp van discussie. De gemeenteraad heeft besloten dat er nu gestart kan worden met allerlei voorbereidende onderzoeken en het aantrekken van een architect. CDA-fractievoorzitter Lianne van der Aa: “Eindelijk is deze stap nu gezet. Ook Gestel verdient een fatsoenlijk gemeenschapshuis. Mede op ons initiatief heeft de raad wel besloten dat er na het akoestisch onderzoek een afwegingsmoment wordt ingebouwd. Want Litserborg in Den Dungen heeft ons geleerd dat geluidsoverlast tot enorme beperkingen in het gebruik kan leiden. Dat moet niet nog een keer gebeuren, want dan is Gestel straks nog veel verder van huis.”

Het CDA was verder kritisch over de enorme voorbereidingskosten van 4 ton. “Dat is allemaal geld dat uiteindelijk niet in de Huif zélf kan worden gestopt. Wij weten van andere gemeenten dat er slimmere vormen van aanbesteding zijn te bedenken, waardoor dit bedrag echt flink omlaag kan. De wethouder heeft toegezegd dat alsnog te bekijken”, aldus Lianne.

De raad heeft verder ingestemd met de nieuwe bibliotheekvoorziening. Die gaat uitgevoerd worden door de Bibliotheek ’s-Hertogenbosch. Lianne: “Daarmee is het college 180 graden gedraaid, want aanvankelijk wilden zij het gunnen aan Karmac, een aanbieder die veel teveel onzekerheden met zich meebracht en waaraan bovendien een desastreus slecht voorbereidingsproces vooraf was gegaan. Gelukkig ging de raad daar enkele maanden geleden dwars voor liggen en is het college tot inkeer gekomen. We zijn daar als CDA erg blij mee.”

Stankoverlast in Berlicum
Ten slotte stond de overlast van intensieve veehouderij aan het Laar in Berlicum op de agenda. Dat moet duurzaam worden opgelost, daar is iedereen het ondertussen wel over eens. Verplaatsing is geen optie, zo is al eerder gebleken. Het college kreeg in de gemeenteraad dan ook volop steun voor de aankoop van twee woningen waar de overlast te groot is. CDA-raadslid Harvy Schouten: “Mede op ons initiatief is afgesproken dat de twee woningen niet worden doorverkocht aan de betrokken veehouderij, maar voorlopig in eigendom van de gemeente blijven en niet opnieuw kunnen worden verhuurd. Wat ons betreft is het beter om die woningen definitief weg te halen.”