09 juni 2017

Voorjaarsnota 2017; betoog en moties

Voorzitter

Volgend jaar om deze tijd ziet deze raadszaal er heel anders uit. Nou ja, ruimtelijk gezien waarschijnlijk nog niet, want door de slow start aan het begin van deze coalitieperiode wordt het geduld van Gestelnaren nog even op de proef gesteld. Het nieuwe gemeenschapshuis wordt niet meer in deze coalitieperiode gerealiseerd.

Maar goed, volgend jaar om deze tijd hebben we de verkiezingen alweer achter de rug en zijn we een coalitieperiode verder. En zitten we in deze raadszaal ongetwijfeld met een club enthousiaste raadsleden die er echt weer wat van willen maken. Zo zijn wij met z’n allen ook begonnen, nu ruim drie jaar geleden.

Ik word er een beetje weemoedig van. Het lijkt alsof we al aan het afronden zijn. Terwijl een coalitieperiode toch echt vier jaar telt. Het huidige college telt anders. Het duurde een half jaar om überhaupt op gang te komen; ik herinner me nog goed het bestuursakkoord waar eigenlijk nauwelijks wat in stond. En het laatste jaar wordt ook geschrapt door dit college. Lees de Kadernota er maar op na. Geen nieuw beleid meer, geen veranderingen die in gang worden gezet. En aan de raad wordt gezegd: als u wat wilt doen, laat het ons gewoon even weten. Effectief blijft er dus een coalitieperiode over van twee en een half jaar.

Tja, één verwijt kunnen we het college niet maken, en dat is dat ze niet koersvast zou zijn. Want de koers van: we kabbelen gezellig rustig door, die wordt consequent vastgehouden. Leegstand oplossen? Nee hoor, daar doen we niet aan mee. Leuk die plannen en geldpot van de provincie, maar niet aan ons besteed. Verdwijnende voorzieningen in Gemonde? Tis zoals het is. Razend verkeer door de dorpskern van Berlicum? Nou vooruit, we gaan nu eindelijk iets doen met een verkeersonderzoek; in 2018 dan pas wel.  Terwijl CDA daar al jaren geleden op aandrong. Beleid maken samen met de inwoners van de gemeente? Ach, we organiseren een bijeenkomst vlak voor de raadsvergadering en klaar is Kees. Het heeft ons een jaar uitstel van het nieuwe subsidiebeleid gekost.

College word wakker! Er is nog heel veel werk aan de winkel. Onze inwoners en dorpen verlangen een college dat de handschoen oppakt. Dat is ons wel duidelijk geworden toen we afgelopen weken met het CDA de dorpen introkken om voeding te krijgen voor ons verkiezingsprogramma. En dan merk je hoeveel ideeën er in de dorpen leven. Onze inwoners willen écht wel meedenken, mee ontwikkelen en de handen uit de mouwen steken. Maar dan is het wel nodig dat de gemeente daarin een stimulerende en verbindende rol speelt. Dat er wijkmakelaars zijn gekomen is absoluut een stap in de goede richting. Maar er is meer nodig. Helaas heeft dit college een eigen vertaling gegeven van de begrippen burgerparticipatie en overheidsparticipatie. En die luidt: we wachten af wat komen gaat, wij zijn niet meer aan zet. Nogmaals, met de wijkmakelaars als positieve uitzondering. Maar als een echt visionair overheidsbestuur het verschil proberen te maken? We zullen moeten wachten tot er een nieuw college zit.

Natuurlijk, het is niet allemaal kommer en kwel. Ik stel tot mijn vreugde vast dat er eindelijk voortgang is gekomen in de vernieuwing van het Gestelse centrum. Daar zijn heel wat collegeperiodes overheen gegaan. Dit college mag nu oogsten, en oprecht: dat gun ik dit college van harte. Want het gaat er uiteindelijk om dat onze inwoners er beter van worden. Ik zou haast zeggen: nu de rest van de dorpskernen nog.

Ook financieel heeft dit college geen uitglijders gemaakt. Een conservatief en gedegen beleid zou je het kunnen noemen, en over het algemeen is dat wat een wethouder van financiën graag wil. Ik snap dat best. Maar er zouden ook wethouders moeten zijn met tomeloze ambitie, die de discussie aangaan met hun financiële collega en op zoek gaan naar de ruimte om de gemeente béter te maken.

En laten we niet vergeten dat dit college – gesteund door een raadsmeerderheid – ervoor heeft gekozen om een enorme lastenverzwaring door te voeren voor de inwoners. Sinds het aantreden van het nieuwe college zijn de OZB-tarieven met meer dan 21% voor eigenaren van woningen en meer dan 88% voor niet-woningen gestegen. We hebben daar in deze raadszaal al veel over gesproken. Helaas, we kregen het niet van tafel. Wel volgde de toezegging om de laatste verhoging te heroverwegen als de financiële perspectieven goed zouden zijn. In de Kadernota laat dit college de keuze geheel aan de raad. Ook hier weer: uitermate consequent. Vooral niet zelf als college een keuze maken. Hoewel, impliciet doet het college dat eigenlijk ook weer wel, door mogelijke donderwolken te schetsen vanuit het rijk. 1,5 miljoen minder uitkering zou ons komende jaren boven het hoofd hangen. Wat schetst mijn verbazing toen ik vorige week een bericht las op de website van het vakblad Binnenlands Bestuur. Ik citeer:

“Gemeenten krijgen de komende jaren meer geld van het rijk dan verwacht. Dit jaar alleen al incasseren de gemeenten 258 miljoen euro meer dan in september 2016 was voorgerekend.”

Ik ben natuurlijk zeer benieuwd of het college dit artikel ook heeft gelezen. Hoe dan ook, het CDA vindt het niet meer te verkopen dat we nog verder gaan met deze enorme lastenverzwaring. Daarom dienen wij een amendement om de derde fase van de OZB-verhoging niet-woningen ongedaan te maken.
Klik hier voor het amendement

Een tweede thema dat wij in het kader van deze Voorjaarsnota naar voren willen brengen is de verkeerssituatie in onze gemeente. Het CDA heeft daar de afgelopen jaar al zo vaak aandacht voor gevraagd. Waarbij de problematiek in Berlicum, de Hoogstraat, met stip op 1 staat. Ik breng u een motie in herinnering van 14 mei 2014, waarin wij het college opriepen werk te maken van de herinrichting van de Hoogstraat. Geen enkele partij steunde ons toen. Want de nieuwe N279 zou de problemen vanzelf wel oplossen. En kijk waar we nu staan. Het probleem is nog net zo groot, zo niet groter. Een hele collegeperiode verder en we zijn nog geen stap opgeschoten. Maar ook in andere dorpen spelen op dit moment verkeersproblemen. Om nou te voorkomen dat we straks weer op andere plekken achter de feiten aanlopen, stellen wij samen met de VVD fractie voor om voor onze totale gemeente de verkeerssituatie onder de loep te nemen. Daarom dient CDA samen met VVD een amendement in, om met het voorgestelde verkeersonderzoek Hoogstraat in Berlicum, ook een onderzoek uit te voeren voor de invalswegen in Sint-Michielsgestel, Den Dungen en Gemonde. Alle situaties worden in één keer goed in beeld gebracht, om vervolgens in het GVVP beleidsafwegingen te kunnen maken.
Mijn collega Van de Hulsbeek, de échte deskundige op dit vlak, zal hierop nader ingaan. En ik stel het college vast gerust: dat onderzoek vraagt even tijd en ú hoeft geen beslissingen te nemen. Laat dat straks maar over aan het nieuwe college.
Klik hier voor het amendement

Meerse Plas

In april stelde CDA vragen over ontwikkelingen rond de Meerse Plas. Deze plas in Den Dungen ligt er al jaren verlaten bij, waarbij vervuiling en verpaupering optreden. Doodzonde natuurlijk; onze jeugd gaat in de zomer naar de Zuiderplas, terwijl we in onze eigen gemeente een vergelijkbare plas hebben liggen waar zoveel moois van te maken is.
Zo speelt bij de gemeente ’s-Hertogenbosch het project Zuid-Willemspark, waarvan de Meerse Plas onderdeel uitmaakt. CDA vroeg zich af of onze gemeente daar ook bij betrokken is en of de gemeente zelf ontwikkelingen zou willen realiseren in dit gebied. Het antwoord van ons college was daarop (en ik citeer): “Omdat wij het aan de markt laten welke kansen zij ziet voor deze locatie, is het niet wenselijk dat wij ons bij voorbaat uitspreken over de wenselijkheid van functies en kansen.” Oftewel: nee, Sint-Michielsgestel doet niets. Een gemiste kans, ook hier weer, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Voor ons reden om de ontwikkeling van de Meerse Plas op het wensenlijstje toe te voegen en daarvoor een motie in te dienen samen met DorpsGoed.
Klik hier voor de motie

Fractievergoeding
Als laatste voorzitter dient CDA een motie in om de jaarlijkse fractievergoeding opnieuw in te voeren. Deze is enkele jaren geleden afgeschaft vanwege de bezuinigingen. We vinden het echter belangrijk om inwoners bij gemeente, raad en politiek te betrekken; een uitgelezen kans om dat komend jaar voor elkaar te krijgen nu de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht zijn. Maar zonder budget doe je niet veel. In bijna alle buurgemeenten krijgen de raadsfracties een jaarlijkse vergoeding van hun gemeente; zo ook in Boxtel, onze samenwerkingspartner. Wij stellen voor om hier even goed naar te kijken en dit in het presidium te bespreken. Als we een miljoen euro kunnen besteden aan onze bomen komende jaren, waarover ik her en der toch wel geluiden van ongeloof hoor. En als we komende jaren tonnen op de balans gaan overhouden, dan kan er toch ook wel een paar duizend euro vanaf om onze volks vertegenwoordigende rol goed te kunnen vervullen.
Klik hier voor de motie

Voorzitter,  ik wil eindigen met een oproep. Ook dit keer hebben we bij de voorbereidingen voor de raadsvergadering gemerkt, hoe moeilijk het is voor de organisatie, om de raad tijdig van informatie te voorzien. Het binnen de afgesproken termijn beantwoorden van schriftelijke vragen is al langer een punt van zorg. Maar het tijdig aanleveren van de raadsvoorstellen en de antwoorden op onze technische vragen was dit keer een drama. De raad is toch het hoogste orgaan van een gemeente en moet serieus genomen worden in haar taak. Dat vraagt een optimale ondersteuning om haar werkzaamheden te kunnen verrichten. Voor de medewerkers is het hun werk; wij doen dit in onze eigen tijd.
Ik spreek de wens uit dat dit een hogere prioriteit gaat krijgen komende tijd en dat we over een jaar hier staan als tevreden raadsleden. En dan niet alleen vanwege de verkiezingsuitslag die we dan net achter de rug hebben….