14 juni 2017

CDA: “College legt rekening bij eigen inwoners”

Sint-Michielsgestel zit weer ruim in het financiële jasje. Dat werd duidelijk tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota in de gemeenteraad. “Maar de rekening is voor een groot deel bij de inwoners gelegd met een belastingverhoging die zijn weerga niet kent”, aldus Lianne van der Aa, CDA-fractievoorzitter.

Sinds het aantreden van het college is de belasting met ruim 21% voor eigenaren van woningen gestegen. Voor eigenaren van niet-woningen ging de OZB met 81% omhoog, en maar liefst 96,5% voor gebruikers (veelal verenigingen en organisaties). “PPA, D66 en DGC vinden dit nóg niet genoeg. Want voor niet-woningen stellen zij opnieuw een stijging voor, om met die ‘winst’ een klein beetje terug te geven aan woningbezitters. Een doekje voor het bloeden”, aldus Lianne.

Helaas kon CDA de coalitiepartijen niet overtuigen. Lianne: “Het ziet er notabene naar uit dat we de komende jaren méér geld van het rijk krijgen en we de extra inkomsten niet nodig hebben. Afijn, gelukkig zijn er volgend jaar verkiezingen en mogen inwoners het zeggen: willen we een college dat kiest voor de makkelijkste weg van belastingverhoging, of een college dat keuzes durft te maken en zoekt naar creatieve oplossingen?”

Prioriteiten CDA
Voor het CDA is duidelijk waar prioriteit moet liggen. “We zijn afgelopen weken de dorpen ingetrokken. En dan hoor je wat er leeft. Zorg om sociale voorzieningen, wegenonderhoud dat door de ondergrens heen is gezakt, dorpskernen waaruit het leven wegsijpelt door ongekende leegstand en een verpauperde Meerse Plas. De economie is booming, maar in Sint-Michielsgestel merken we daar weinig van”, aldus Lianne. “Met overigens het centrum van Gestel als positieve uitzondering. Er zijn veel collegeperiodes overheen gegaan, maar eindelijk kan er geoogst worden met het nieuwe centrumplan.”

Met DorpsGoed maakte CDA zich tijdens de raadsvergadering hard om aan de slag te gaan met de Meerse Plas; het college zegde dit toe. En met de VVD-fractie pleitte CDA ervoor om gemeentebreed de verkeerssituatie onder de loep te nemen. “De klachten zijn overal hetzelfde: hardrijdend verkeer en onveiligheid. We moeten kritisch kijken welke maatregelen nodig zijn. Met de Hoogstraat in Berlicum bovenaan het lijstje. Als enige partij pleitten we er drie jaar geleden voor om hier werk van te maken. De rest wilde wachten op de nieuwe N279. Maar goed, laten we niet omkijken en als de wiederweerga de verloren jaren inhalen.”