12 juli 2017

CDA: “College laat kansen op stimulering woningmarkt liggen”

Er waren twee CDA-moties voor nodig om het college in beweging te krijgen: onderzoek de invoering van een starters- en blijverslening. Bedoeld om starters op de woningmarkt te helpen, en mensen te ondersteunen die aanpassingen aan hun huis willen doen om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Afgelopen week kwam het college met een uitwerking. Een mágere uitwerking, want eigenlijk was het allemaal niet zo nodig volgens het college. Resultaat was dat wethouder Loose zijn voorstel moest intrekken, want de raad nam er geen genoegen mee.

CDA-fractievoorzitter Lianne van der Aa was teleurgesteld over het gebrek aan daden. “De starterslening biedt starters de mogelijkheid om op een verantwoorde manier nét dat beetje extra te lenen. Uiteindelijk hebben we meer starterswoningen nodig, maar de starterslening is een goede aanvulling daarop. Zeker voor de korte termijn, want die nieuwe starterswoningen laten nog wel even op zich wachten.”

Ontstemd was Lianne over het afwijzen van de blijverslening door het college. “Niet zozeer vanwege hun argumentatie, als wel vanwege de bewering dat de KBO’s (ouderenorganisaties) waren geraadpleegd. “Wethouder Loose zei in het voorstel dat de KBO’s hem steunen in zijn afwijzing. Eén mailtje naar de KBO’s was voldoende om dat te weerleggen. Ze wáren helemaal niet geraadpleegd. Dit kan natuurlijk niet. Je moet als raadslid er wel op kunnen vertrouwen dat informatie van het college klopt. “

Centrum Berlicum

Tijdens de raadsvergadering zijn gelukkig ook positieve dingen gebeurd. CDA-raadslid Harvy Schouten: “Met veel betrokkenheid van inwoners is het bestemmingsplan ‘Hartkamers van Berlicum’ tot stand gekomen. CDA ziet dat als een grote stap in de ontwikkeling van het centrum. Wel hebben wij aandacht gevraagd voor voldoende parkeermogelijkheden en dienden we een motie in voor meer aandacht voor groenvoorzieningen. Die motie werd door de raad aangenomen.”

Vakantiereces?

Het politieke seizoen zit erop. Tijd om gas terug te nemen? “Nee, dit jaar zit dat er niet in”, aldus Lianne. “We zijn volop bezig met de voorbereiding van het verkiezingsjaar. De eerste letters van het programma staan al op papier, geholpen door de dorpsbijeenkomsten van dit voorjaar. En de verkiezingslijst begint ook al vorm te krijgen. Het belooft een mooie lijst te worden, waarbij we mede kunnen putten uit een aanwas van bijna 20 nieuwe leden met allemaal een stevige achterban in de verschillende dorpen.”