25 januari 2018

CDA: “Blij dat deur naar starterslening weer op een kier staat”

De starters- en blijverslening: in 2016 en 2017 heeft het CDA twee keer een motie ingediend om die in te voeren. Afgelopen raadsvergadering lag er dan eindelijk een raadsvoorstel voor een blijverslening op tafel. Het idee van starterslening was door het college niet overgenomen, maar dankzij een motie van PPA en CDA gaat dat nu toch weer opgepakt worden. Lijsttrekker Lianne van der Aa en drie CDA-jongerenkandidaten over het belang van betaalbare huisvesting voor jongeren.

De blijverslening (in onze gemeente noemen we dat een stimuleringsregeling) is bedoeld om inwoners te helpen hun huis levensloopbestendig te maken. En als het even kan ook duurzamer. Lianne: “Prima dat die er komt. Maar we waren wel teleurgesteld dat het college de starterslening níet had uitgewerkt. Een lening die is bedoeld om starters net even dat duwtje in de rug te geven. En dat is hard nodig op deze woningmarkt, waar het steeds moeilijker wordt om een betaalbare woning te kopen. Zeker als je zelf nog geen woning te verkopen hebt en je heel graag in een van onze dorpen wilt blijven wonen.”

Samen met PPA diende het CDA daarom een motie in om dat toch weer te gaan uitwerken. Alleen Dorpsgoed en PvdA stemden tegen. Lianne: “Ik begrijp die tegenstem niet. Steeds meer andere gemeenten voeren de starterslening juist weer in omdat het zo effectief is en makkelijk te realiseren.”

Meer reuring voor jongeren
Paul Groenendaal (24 jaar) is het daarmee eens. “Ik merk het ook in ons eigen dorp. De meeste woningen in Gemonde zitten in hoge prijsklassen waardoor starters bijna geen kansen hebben op de woningmarkt. Terwijl jongeren zo belangrijk zijn om de leefbaarheid in onze kleine dorpen in stand te houden.”

Merel Vissers (24 jaar) vindt dat naast voldoende betaalbare woningen er ook meer te doen moet zijn voor jongeren en jonge gezinnen. “Zelf zou ik heel graag zien dat er, bijvoorbeeld in ons gemeenschapshuis Litserborg, meer georganiseerd wordt voor tieners en voor twintigers. En dat je dus niet altijd maar moet uitwijken naar Den Bosch of zo.”

Rosa Beck (17 jaar) ziet dat belang van meer activiteiten ook. “Maar het zou nóg mooier zijn als we jong en oud vaker kunnen samenbrengen. We mogen niet toestaan dat in onze gemeente nog zoveel eenzame mensen leven. Hoe meer jongeren we in het dorp hebben, hoe meer ouderen we kunnen opzoeken!”