28 april 2021

CDA: “Gestelse bouwplannen komen van de grond”

Na Berlicum en Den Dungen, zetten we deze week de schijnwerpers op de bouwactiviteiten in het dorp Sint-Michielsgestel. Het Gestelse CDA-raadslid Kirk den Otter ziet steeds meer plannen van de grond komen.

Kirk vertelt als eerste over het centrumplan. “Daar wordt al decennia over gesproken, maar gelukkig zie je nu eindelijk de woningen verrijzen. Er komen maar liefst 145 extra wooneenheden, grotendeels koopappartementen, maar ook een aantal huurappartementen.”

De huidige status is als volgt:

• Gereed: Dommelsch Huys (44 appartementen) en Hof van Overkerck (6 appartementen)
  • In aanbouw: Dommelstaete en Brenthof (55 appartementen)
  • In procedure: Raadskamer (27 appartementen)
  • In voorbereiding: Villa (7 appartementen)

Irenestraat
Verder wordt er gebouwd op de plek van de voormalige basisschool De Beekhof aan de Irenestraat.

Op deze locatie worden 38 wooneenheden gerealiseerd. Kirk: “Om precies te zijn 24 sociale huurappartementen en 14 sociale huurwoningen. Het kleinschalige appartementengebouw en de woningen voorzien in een belangrijke behoefte. Starters en huurders kunnen hier terecht.”

Ruwenbergstraat

Ook de locatie van de voormalige Shooters is bedoeld voor starters en huurders. “Hier worden 11 wooneenheden gerealiseerd;  5 vrije sector appartementen, 4 rijwoningen (goedkoop segment) en 2 patio bungalows. Drie rijwoningen zijn kortgeleden toegewezen aan nog thuiswonende jongeren uit onze gemeente. Dat is precies de doelgroep waar we het voor doen!”, vertelt Kirk.

Hortensiastraat

Op de locatie van het voormalige gemeenschapshuis De Huif worden rond de 36 wooneenheden gebouwd. Kirk: “Er moeten nog definitieve tekeningen worden gemaakt, maar vooralsnog gaat het om 14 sociale huurappartementen, 15 koopappartementen, 3 rijwoningen (huur) en 4 ‘2 onder 1 kap’ woningen. Het bestemmingsplan is inmiddels in voorbereiding, net als de aanbestedingsprocedure.”

Toekomstige plannen

Met al deze plannen in het dorp Sint-Michielsgestel wordt er onder andere gebouwd voor jongeren en starters. “Maar de behoefte is nog groter”, zegt Kirk den Otter. ”Daarom worden er meer nieuwe plannen ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld aan de Nieuwstraat (op plek huize Overberg), waar onlangs een particulier initiatief is gestart voor een woonzorghuis. Het gaat hier om 40 wooneenheden. In het pand van de HEMA (voormalige Rabobank) aan de Nieuwstraat worden 15 levensloopbestendige appartementen gerealiseerd. Ook deze beide plannen zijn in de maak.”

Voor diverse locaties in wijk Theereheide worden op een later moment plannen uitgewerkt, zoals de huidige locatie Openbare basisschool De Bolster, locatie voormalig sportpark Heidelust (voetbalvereniging SCI) en op de locatie naast sporthal Theereheide. Kirk: “Komende zomer gaat scouting Petrus Donders verhuizen naar een nieuwe locatie op Zegenwerp. Daarmee komt deze prachtige locatie aan de Eikenlaan ook beschikbaar voor woningbouw”.