10 maart 2019

CDA in Brabant: “Niet over, maar mét mensen praten”

Volgende week woensdag is het zover: we mogen weer naar de stembus! 20 maart zijn de verkiezingen voor de waterschappen én voor de provincie. Voor CDA Brabant is Marianne van der Sloot uit ’s-Hertogenbosch de lijsttrekker.

De provincie voelt soms toch een beetje een ver-van-mijn-bed show. “En dat snap ik best”, zegt Marianne. “Soms lijkt het ook alsof het Provinciehuis heel ver van een gemeente als Sint-Michielsgestel af staat. Maar niks is minder waar. Veel besluiten die worden genomen in het Provinciehuis hebben direct invloed op de gemeenten in Brabant. Denk bijvoorbeeld aan de bereikbaarheid van onze stad en dorpen met het openbaar vervoer. De provinciale wegen. Het platteland, waar wonen en bedrijvigheid in evenwicht moeten zijn. Allemaal thema’s waar de Brabantse politiek zich mee bezig houdt.”

“Provincie hard nodig”
Lianne van der Aa, vorig jaar nog zelf lijsttrekker in onze gemeente en tegenwoordig wethouder, herkent dat wel. “Ik heb ook even moeten ontdekken op welke thema’s de provincie van belang is voor Sint-Michielsgestel. Maar dat belang is er zeker! Bijvoorbeeld bij het bouwen van woningen is het toch de provincie die mee bepaalt waar dat wel kan en waar niet. En toen we enkele jaren geleden buslijn 156 tussen Gestel en Den Dungen wilden behouden, moesten we toch echt in het Provinciehuis zijn. Daarom hoop ik dat Marianne het geweldig gaat doen op 20 maart, want met een partijgenoot aan het roer kom je toch nét weer wat makkelijker binnen in die hoge toren.”

CDA zit op dit moment niet in de provinciale coalitie. “Natuurlijk willen we de komende periode wel die verantwoordelijkheid dragen”, vertelt Marianne. “Het wordt tijd dat we weer mét de mensen gaan praten, en niet óver mensen. Daarom willen we bijvoorbeeld geen gedwongen herindelingen meer. Ook willen we dat Brabant de seniorvriendelijkste provincie van Nederland wordt. En natuurlijk is meer schone energie heel belangrijk, maar wel ‘haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar’. Ook hiervoor geldt: we moeten het niet over de hoofden van inwoners doen. Zonder draagvlak kom je nergens...”

Kandidaten uit onze gemeente
Bijzonder is dat op de kandidatenlijst voor CDA Brabant ook twee leden uit onze gemeente prijken: Tom Reesing en Herbertine Buiting-Klerk, allebei uit het dorp Sint-Michielsgestel. Lianne: “Meer dan voldoende keuze dus voor onze inwoners!”

Kijk voor meer informatie op www.cdabrabant.nl