10 maart 2021

CDA-kandidaat Inge van Dijk: het Brabantse geluid in den Haag

Nog een paar dagen en dan mogen we naar de stembus voor de Tweede Kamer. Inge van Dijk is met plek 4 de hoogste nieuwkomer op de kandidatenlijst van het CDA. Inge is nu nog wethouder in Gemert-Bakel en zal straks het Brabantse geluid in Den Haag laten horen. Deze week was ze even in onze gemeente en bezocht ze The Local Gym. Samen met onze eigen wethouder Lianne van der Aa ging ze in gesprek met bedrijfsleider Ybe van Breugel.

Inge maakt zich zorgen over de bedrijvigheid in onze dorps- en stadsharten. “Steeds meer winkels sluiten hun deuren met als gevolg leegstaande panden. Leegstand in veel winkelgebieden is al jarenlang een probleem, maar ik ben bang dat corona dit proces nog verder versnelt. Samen met gemeenten moeten we de leegstand tegengaan en de leefbaarheid op peil houden. Om dit voor elkaar te krijgen moeten we de variatie vergroten. Zo zie je in veel centra al een toename van horeca. Maar belangrijke ingrediënten om de centra aantrekkelijk te maken zijn ook meer groen, meer ruimte voor cultuur en het verenigingsleven en het verkeer zodanig organiseren dat het hart geen racebaan is.”

Bedrijven lopen op hun tandvlees
Het werkbezoek aan The Local Gym ging natuurlijk over deze moeilijke economische tijd, waarin ondernemers – ondanks alle steunmaatregelen – het heel zwaar hebben. Wethouder Lianne van der Aa: “Ook in onze gemeente zie je dat veel bedrijven op hun tandvlees lopen. Het zou funest zijn voor de leefbaarheid in onze gemeente als de lokale middenstand deze crisis niet te boven komt. En je gunt dat die ondernemers zelf natuurlijk ook niet. Gelukkig stonden we er voordat deze pandemie uitbrak goed voor in Nederland, waardoor we nu in staat zijn veel geld te besteden aan het overeind houden van bedrijven. Laten we hopen dat het voldoende is. En in aansluiting op Inge: we zijn in Gestel en Berlicum al volop bezig met vernieuwing van het centrum. Dat is nu éxtra belangrijk.”

Betekenis voor de regio
Inge heeft de afgelopen campagne-weken veel bedrijven bezocht. “En dat blijf ik ook doen als ik straks in Den Haag werk. Het bieden van perspectief ná corona wordt de belangrijkste opgave voor de politici in Den Haag; ook aan bedrijven zoals The Local Gym. Daarvoor laat ik me graag voeden door het directe contact met deze ondernemers, inwoners en lokale bestuurders zoals Lianne. Vanuit Den Haag kan ik straks nog veel meer betekenen voor onze regio!”