verkiezingen gestel
27 maart 2018

CDA met 44% gegroeid: “Onze boodschap sloeg aan”

Een nieuw, positief geluid. Dat naar voren werd gebracht door bekende gezichten uit de verschillende dorpen. Het heeft effect gehad: in vergelijking tot vier jaar geleden steeg het aantal stemmers op het CDA met 44%. Het leverde een vierde zetel op en CDA is nu de tweede partij in de gemeenteraad. “Ik ben apetrots dat wij de grootste groei hebben doorgemaakt”, aldus lijsttrekker Lianne van der Aa. “Veel dank aan de kiezers die vier jaar hard werken hebben beloond. En ook zien dat er zoveel méér kan!”

De nieuwe fractie bestaat uit Lianne van der Aa, Harvy Schouten, Kirk den Otter en Femke Klomp. Daarmee is CDA de enige partij die een raadslid uit de vier grootste dorpen in de fractie krijgt. “Misschien ben ik daar nog wel het meest trots op”, aldus Lianne. “Alle vier kregen ze genoeg stemmen om met een eigen voorkeurszetel in de raad te komen. Bovendien zijn we de enige partij die in álle stembureaus winst boekte. Het laat zien dat onze partij een brede basis heeft. En achter de eerste vier staat een grote ploeg die de komende jaren mee gaat helpen onze speerpunten voor elkaar te boksen.”

De winst komt niet uit de lucht vallen. Na de teleurstellende verkiezingsuitslag van 2014 is er vier jaar gewerkt aan vernieuwing. Maar liefst 30 nieuwe leden sloten zich aan, en de helft van de 50-koppige kandidatenlijst stond daar voor het eerst op. “We hebben keihard gewerkt in de gemeenteraad, maar zeker zo belangrijk was wat er buíten de raad gebeurde. Er zijn heel wat kopjes koffie gedronken, gesprekken gevoerd en bijeenkomsten georganiseerd. Het verbreedde onze basis en scherpte het profiel verder aan.”

Positieve campagne
De campagne was positief-kritisch. “We hebben dit keer echt veel uit de kast getrokken. Het belangrijkste daarbij was: uitgaan van eigen kracht. Niet andere partijen aanvallen, maar steeds vertellen wat we zélf willen. Soms moesten we best wel even op onze tong bijten, maar de kiezer zit echt niet te wachten op partijen die rollebollend over straat gaan.”

Deze week zijn de coalitieonderhandelingen gestart. Lianne is voor CDA de wethouderskandidaat. “Het zal niemand verbazen dat CDA in het college wil. Mouwen opstropen en zo snel mogelijk aan de slag. Ik hoop van harte dat het lukt een goede coalitie te smeden.”