20 december 2017

VVD en CDA bieden verkeerswethouder oplossingen aan voor Berlicumse Hoogstraat

75 betrokken buurtbewoners werkten er in twee avonden aan mee: een inventarisatie van (veiligheids)problemen op de Hoogstraat in Berlicum. Plus een serie mogelijke oplossingen. Dat alles werd gebundeld in een boekwerk dat woensdag 13 december door VVD en CDA werd aangeboden aan verkeerswethouder Alexander van den Dungen.

CDA en VVD zijn samen van mening dat, nu de N279 zo goed als klaar is, er iets aan de Hoogstraat gedaan moet worden. Omwonenden van de Hoogstraat hebben last van het verkeer en ervaren de Hoogstraat als onveilig. Met de N279 als goed alternatief, is er geen reden meer om sluipverkeer toe te laten. Het kan rustiger, het kan vriendelijker, zeker voor voetgangers en fietsers.

Concrete suggesties
Kort na de zomer werden tijdens een eerste bewonersavond alle zorgen en aandachtspunten in beeld gebracht. Dat mondde uit in een knelpuntenboek dat tijdens de tweede bewonersavond werd aangevuld met mogelijke oplossingen. Dat hele pakket geeft de gemeente veel handvatten om nu eindelijk de problemen aan te pakken. Met vaak hele concrete suggesties, zoals aanpassing van kruispunten, inritten, aanleggen van oversteekplaatsen en wegversmallingen, en verbetering van bestrating en openbaar groen.

Bart van de Hulsbeek (fractievoorzitter VVD): "Ik ben er trots op dat we met ruim vijfenzeventig betrokken inwoners hebben nagedacht over een veiligere Hoogstraat. Ook hebben we als VVD en CDA laten zien dat we midden in de lokale samenleving staan en dat participatie voor ons een serieuze zaak is".

Lianne van der Aa (fractievoorzitter CDA): “Soms is het nodig dat inwoners zélf de gemeente een duwtje geven om in actie te komen. We hopen dat we dat nu hebben bereikt. Als het aan ons ligt zal de verkeersproblematiek in de Hoogstraat ook een belangrijke prioriteit zijn in de nieuwe collegeperiode. Maar ik roep het college op om ook te kijken wat er op korte termijn al mogelijk is, zoals het plaatsen van flitspalen of instellen van een 30 km zone.”

Benieuwd naar het boekwerk dat aan de wethouder werd aangeboden? Klik dan hier.