06 december 2021

CDA Someren blij; OZB verhoging van de baan!

Hoe zat het ook al weer?

Eind 2020 was de financiële situatie zorgelijk. We moesten bezuinigen en er waren een aantal opties:

1. Sluiten van voorzieningen zoals zwembad of bibliotheek. Dit wilde het CDA persé niet.
  2. Door slimme ingrepen, behoorlijk bezuinigen op bestaande taken. Een goede optie volgens CDA.
  3. OZB omhoog als sluitpost. Andere partijen wilden dit, maar had geen voorkeur van CDA.

Aan de zoektocht naar slimme ingrepen leverde het CDA een grote bijdrage. Door efficiënter om te gaan met alle gemeentelijke taken heeft het CDA toen veel weten te bezuinigen (gelijk aan 4% OZB verhoging). Toch was een OZB verhoging van 4 opeenvolgende jaren met 5% onontkoombaar. Maar het was een beperkte verhoging. Sommige partijen hadden voorstellen om in 4 jaar te verhogen tot zelfs 32% (!!). Dat ging echt veel te ver. CDA Someren heeft toen nog mede bedongen dat de jaarlijkse verhoging (4x5%) van de baan zou zijn als het financieel niet nodig zou zijn. Dit jaarlijks te bezien.

Dat was toen. Nu het Rijk met extra geld over de brug komt betekent dit dus dat de keuze om de OZB nog 3 x te verhogen van tafel kan. 1x5% is voldoende geweest en hiermee blijft de OZB onder het Peel-gemiddelde. Zo werd in de begroting reeds door het college van B&W voorgesteld. Geen enkele partij kan dit claimen, het is verstandig besturen zoals we in het coalitie akkoord hebben afgesproken.

We kijken positief naar de toekomst!

We weten niet precies wat de komende tijd brengt. De corona-kosten zijn onvoorspelbaar, het sociaal domein blijft onzeker en de herijking van het gemeentefonds is nog niet definitief. Wat betreft CDA Someren blijft de OZB knop de laatste om aan te draaien en doen we niet mee aan populistisch gedrag om de OZB in het jaar voor de verkiezingen EENMALIG te verlagen. Want dat betekent dat het er volgend jaar gewoon weer bij komt. Het CDA staat voor een visie op lange termijn met stabiele cijfers en hoge ambities. Met geld dat beschikbaar komt willen we daarom onder andere inzetten op:

• (door)ontwikkeling van een mooi centrum (en centra) in Someren;
  • nieuwbouwmogelijkheden voor de korte, maar vooral ook, lange termijn versnellen;
  • een goede, snelle en klantgerichte dienstverlening met korte responstijden;
  • compensatie voor de verlaging van de minimaverordening;
  • bewonersinitiatieven en participatie, zoals de aankleding van een geluidsscherm;
  • of toch het zo ver mogelijk verlagen van de OZB, maar dan niet eenmalig!

Samen werken aan een financieel gezonde gemeente dat is wat wij doen. Met u als inwoner.

Zou u hier meer info van willen of mee willen praten over de financiën van de gemeente, sluit dan aan bij ons platform “COMMUNICATIE – VEILIGHEID – FIANNCIEN”, scan de QR code en word lid!