07 oktober 2021

Amendement Armoederegisseur structureel in de begroting meenemen

De raad van de gemeente Son en Breugel, in openbare vergadering bijeen op woensdag 7 juli 2021;

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 1 juni 2021, “Kadernota 2021”, bijlage nr.: 35 – 2021;

Overwegende dat:

  1. De motie Armoederegisseur op 3 juni 2021 unaniem door de raad is aangenomen;

  2. Hieraan geen tijdstermijn was gekoppeld;

  3. Deze rol na een bepaalde periode geëvalueerd dient te worden, maar niet opgeheven;

  4. Armoede een structureel probleem is dat niet in 2022 opgelost zal zijn;

  5. In de Kadernota 2021, pagina 10, Programma 2 Sociale Leefomgeving, nummer 17 armoederegisseur, alleen voor het jaar 2022 een bedrag van 30 000 Euro gereserveerd is;

  6. De nieuwe rol van ‘lokaal sociaal bemiddelaar’ wel voor drie jaar in de Kadernota is opgenomen’;

BESLUIT

  1. Het voorstel van het college van burgemeester en wethouders in die zin aan te passen, dat aan punt 1, na”...... vast te stellen.” wordt toegevoegd:

    , met dien verstande dat aan het in de Kadernota genoemde programma 2, “Sociale Leefomgeving”, voor de jaren 2023 tot en met 2025 wordt toegevoegd aan post 17 een bedrag van €30.000 per jaar voor de inzet van een armoederegisseur.

  2. De kosten hiervan te dekken uit het positief begrotingssaldo;

  3. Als mocht blijken op basis van het advies van de Adviesraad Sociaal Domein dat de invulling op een andere wijze kan worden ingevuld tegen afwijkende kosten, door de raad nader zal worden bezien of een en ander in de begroting 2022 tot en met 2025 of de daaraan gerelateerde P&C documenten aangepast dient te worden.

En gaat over op de orde van de dag,

Son en Breugel, 7 juli 2021 Fractie CDA

BESLUIT GEMEENTERAAD 7 JULI 2021:

Het amendement is aangenomen.
(tegen: fracties VOOR U!, Dorpsbelang, VVD)

230831- Amendement kadernota en armoederegisseur

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.