01 november 2021

Inspraak CDA-motie Beheersplan okt 21

Aan alle inwoners van Son en Breugel

Het CDA zet zich al jaren in voor een duurzaam en toekomstbestendig bos in onze gemeente. Een bos dat divers is en een thuis is voor zo veel mogelijk variatie aan dieren en planten. Een bos waar onze inwoners van genieten en graag in recreëren. En dit is precies de reden waarom het CDA in maart van dit jaar tégen het beheersplan heeft gestemd. Als enige partij tegen het plan heeft gestemd!

Naar onze mening ontbrak het in het plan, dat door alle andere fracties hier is aangenomen, aan drie dingen en ik herhaal mijn woorden van maart 2021:

1. De inwoners hadden vóóraf bevraagd moeten worden en dat was niet gebeurd,
  2. De reactie van andere deskundigen hadden we graag gehoord en dat was niet gebeurd,
  3. Eerst de visie en daarna het beheersplan. De volgorde die ons wordt voorgelegd, is verkeerd. We moesten nu eerst stemmen voor een beheersplan dat ons tot 2030 bindt en pas daarna (in 2022) gaan we een visie op bossen ontwikkelen.

Logisch dat we tegenstemden. Wij willen niet vastzitten aan een beheersplan dat voor tien jaar vastligt zonder visie en inspraak. Hadden andere partijen er toen ook maar zo over gedacht, dan hadden we deze onrust over het bos niet gehad in ons dorp.

Natuurlijk zijn we blij dat andere fracties ook tot dit inzicht zijn gekomen. Maar wel een beetje laat. De andere fracties vonden dit plan een half jaar geleden nog prima. Wij niet. Toen niet en nu nog steeds niet. Moet de hele discussie dan maar opnieuw? Tonen de indieners van de motie zich daarmee geen onbetrouwbare overheid? Het is immers te vergelijken met de volgende situatie:

- op een dag staat een aannemer met een aantal busjes en zwaar materieel in de straat om een voor- en achtertuin aan te pakken. De eigenaar en tevens opdrachtgever stuurt de aannemer weg en zegt: “sorry, maar de klus gaat niet door. Ik heb brieven ontvangen waarin mij geadviseerd wordt om mijn tuin met rust te laten”. “Ja, maar,” zegt de aannemer, “ik heb u een jaar geleden, in september 2020 alles persoonlijk uitgelegd. Al uw wensen heb ik verwerkt in een nieuw voorstel waar u in maart volmondig ja tegen gezegd heeft. Ik heb u zelfs meegenomen op excursie door de tuin. U was akkoord met het plan. U heeft mij opdracht gegeven om dit plan uit te voeren. En nu gaat alles opeens niet door?”.

Dát, voorzitter is de situatie waar we nu mee zitten. Door de indieners van deze motie.

Indieners van een motie die niet goed weten waar zij nou eigenlijk ‘ja’ tegen hebben gezegd. En wat ons tegenstaat is, dat de indieners nou net doen of Bosgroep Zuid het niet goed doet. Zijn vak niet verstaat. Dát beeld wordt gecreëerd met de voorliggende motie en dat beeld is onterecht. De indieners van de motie spelen voor Popie Jopie. Voor het publiek. Maar met deze motie wordt  gewoon verhuld dat men niet goed heeft opgelet toen het besluit werd genomen.

Het eerlijke verhaal is dat u, maanden na het genomen besluit, tot nieuwe inzichten bent gekomen. Waarom vertelt u dát niet? Want het is geen schande om tot nieuwe inzichten te komen. Sterker nog: “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”. Het zou u sieren als u dat zou zeggen. Dan kunnen we weer met elkaar in gesprek. Over het bos. In plaats van over elkaar. Want dit is helemaal geen kwestie tussen oppositie en coalitie. Dit is een zaak die de hele raad aangaat. En onze inwoners!

Waar moet het gesprek volgens ons over gaan? In elk geval niet over de motie Sonse Bergen en Harde Ven, want het pakt maar een deel van het hele plan aan. Niet over nog weer een deskundige met mening nummer tien. Het moet naar onze mening gaan over de punten die wij in maart naar voren hebben gebracht. Het moet dus gaan over het beheersplan. Niet het hele beheersplan. Dat zou tot onbehoorlijk bestuur kunnen leiden. Het moet gaan over de wijze waarop de doelstellingen bereikt worden, namelijk het kappen. De stekelige angel in deze discussie is de term ‘’vlaktekap’’. Wij willen voorstellen om naast onze eerdere ingebrachte bezwaren die term te vervangen door ‘uitkap’. Deze methode gaat uit van het selectief kappen van individuele bomen. Er wordt dus nog steeds gekapt. Maar houtproductie staat niet voorop in dat plan. Kortom: bosonderhoud met verstand én gevoel. Want afgelopen weken is één ding wel heel erg duidelijk geworden: bos is emotie. En dan moet je je verstand gebruiken!

Beste inwoners, het zal duidelijk zijn dat het CDA pleit voor een aanpassing van het Beheersplan door Bosgroep Zuid op de punten die wij naar voren hebben gebracht. En daarvoor vragen we tijd. Dit heeft als logisch gevolg dat wij vragen om het genomen besluit aan te houden en even op te schorten. We vragen het college uit te zoeken wat de gevolgen ervan zijn. Van een jaar uitstel heeft het bos geen enkele last. Van overhaaste bomenkap wél.  Een omgekapte boom komt nooit meer terug. En dát is pas echt onherstelbare schade.

Uitgesproken door Camille Limpens, namens CDA Son en Breugel