Jouw stem wordt door het CDA gehoord

Nieuwe bestuursstijl

De afgelopen raadsperiode is er hard gewerkt aan het opzetten van een andere manier van vergaderen (nieuwe bestuursstijl). Nu wordt het tijd dat u als inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en verenigingen daar ook écht iets van gaan merken.

U wilt gehoord worden en meepraten over onderwerpen die u direct raken. Het CDA vindt dit een normale zaak. Zo horen bij elk (bouw)project omwonenden vanaf de start betrokken te worden. Alleen dan kun je op tijd je stem laten horen.

Burgerinspraak

Maar burgerinspraak betekent niet altijd dat iedereen tevreden gesteld kan worden. Om samen tot betere raadsvoorstellen te komen, is uw inbreng bij het ophalen van informatie (beeldvormen) erg belangrijk. Uiteindelijk beslist de gekozen gemeenteraad, want zij wegen alle opgehaalde informatie en nemen besluiten in het algemeen belang van ons dorp.

Voorwaarde is dan wel dat er op tijd en duidelijk gecommuniceerd wordt welke onderwerpen er op de politieke agenda staan. In raadsvoorstellen moet worden opgenomen hoe de participatie is vormgegeven, wie er hebben meegepraat en meegedacht, wat de input uit de samenleving is en hoe deze input terugkomt in de voorstellen. Pas dan kunnen raadsleden een wel overwogen besluit nemen.

Right to Challenge

CDA Son en Breugel is voor het uitdaagrecht (Right to Challenge): als inwoners een project sneller, goedkoper of met meer draagvlak uit kunnen voeren dan de gemeente, moet hiervoor ruimte worden gegeven. Initiatieven uit de samenleving zijn een serieuze optie en moeten het nieuwe normaal worden.

Er moet ook beter uitgelegd worden wat het verschil is tussen een gemeenteraad, het college en de ambtenaren. Zo weet men wie je waarvoor kan benaderen. Politieke partijen hebben de taak kaders te stellen en de uitvoering door het college te controleren. Maar vooral ook informatie op te halen wat er leeft in ons dorp.

#middeninonsdorp

En dát is precies wat het CDA altijd gedaan heeft en zal blijven doen! We zijn als volkspartij midden in ons dorp aanwezig. We luisteren naar links, luisteren naar rechts, betrekken experts erbij en maken op basis van inhoud onze eigen keuzes. We zijn een verbindende middenpartij die luistert naar uw stem!

Meepraten in de politiek? Gewoon doen!

#MIDDENINONSMOOIEDORP