Raadswerkgroep armoede is van start

Armoedebeleid

In februari 2019 zette het CDA als eerste partij het onderwerp ‘armoede’ op de bestuurlijke agenda. Aanleiding hiervoor was ‘stille armoede’ bij ouderen. Toen werd duidelijk dat het armoedebeleid uit 2006 stamde. Er is de laatste jaren erg veel veranderd in het Sociale Domein en het CDA vond dat er  een nieuw breed armoedebeleid moest komen. Een mening die gelukkig gedeeld werd door alle politieke partijen.

Onderzoek

Op verzoek van het college werd een GGD onderzoek gedaan naar de huidige inkomensregelingen. Mede door Corona heeft dat onderzoek niet gebracht wat we verwachtte. We vonden dat er snel iets moest gebeuren en hebben als CDA een motie ingediend met het verzoek om een armoederegisseur aan te stellen. Ook deze motie is door alle partijen ondertekend. Later hebben we raadsbreed nóg een motie ingediend om ervoor te zorgen dat de huidige inkomensregelingen beter zichtbaar zijn voor iedereen. Want als je niet weet wat er mogelijk is, kun je het ook niet aanvragen!

Rekenkamercommissie

In juli 2021 werd het langverwachte conceptbeleid gedeeld. Hierover was het CDA niet tevreden.  Om te voorkomen dat de mensen die het betreft nog veel langer moeten wachten, hebben we gevraagd om een gedeelte van de voorstellen (zoals het verhogen van 110% naar 120% van de bijstandsnorm als inkomensgrens om in aanmerking te komen voor de regelingen) alvast in gang te zetten.

Er is een duidelijk advies van de Rekenkamercommissie gekomen; de gemeenteraad moet actie ondernemen op dit langlopende dossier. We hebben met de partijen D66, DorpsVisie en PvdA/GL een voorstel ingediend om te starten met een raadswerkgroep om tot een duidelijke visie en beleid te komen. Dit voorstel werd helaas niet door de andere partijen ondertekend.

Raadswerkgroep armoedebeleid

Bij de start van de raadswerkgroep deze week waren gelukkig wel alle politieke partijen aanwezig. Het CDA wil gezamenlijk zo snel mogelijk met een goed beleid komen voor onze inwoners die het zo hard nodig hebben. Want armoede is een lelijk ding!

Fractie CDA Son en Breugel

Artikel:Mooi Son en Breugel krant pag 15