24 mei 2021

De voortgang van de nieuwe N69

In het veld, ter hoogte van de Westerhovenseweg te Dommelen, is nu duidelijk waarneembaar hoe de nieuwe N69 er uit komt te zien. Het is zelfs al mogelijk om van daaruit richting België te rijden en vice versa. Dit gaf bij de opening van dit tracé enige onwennigheid. Met name vrachtwagens konden bij de rotonde “Dommelen” niet op een acceptabele wijze hun route naar de A2 en Eindhoven vervolgen. Gelukkig is dat probleem snel opgelost. Maar in Dommelen zal er nog wel meer moeten gebeuren om de aansluiting en de verkeersafwikkeling op en met de nieuwe N69 in goede banen te leiden. Met name de verkeersafwikkeling via de Bergstraat en de Brouwerijdreef zullen dit jaar nog worden aangepakt. Voor de ontwerpen hoe één en ander gaat worden verwijs ik u graag naar de website https://dommelenzuid-inbeeld.nl/ waarop uitgebreide informatie is terug te vinden. Vooral onder de knop documenten vindt u per straat de ontwererpen met bijbehorende tekeningen.

Ik wil in de artikel er twee ontwikkelingen nader toelichten namelijk de aansluiting bij de komgrens met Dommelen en de ingang van de fietstunnel.

De aansluiting bij de komgrens met Dommelen: hier is de wegas iets naar het zuiden opgeschoven om ervoor te zorgen dat de bewoners van Westerhovenseweg 58 hun inrit veilig kunnen bereiken. Zij kunnen eerst grotendeels het dubbelzijdige fietspad passeren en daarna de weg op. In twee etappes dus, in het oorspronkelijke ontwerp was er nauwelijks ruimte tussen het fietspad en de weg.

klik HIER voor het overzicht van de komgrens

De ingang van de fietstunnel: de hoofdroute voor fietsers wordt het toekomstige fietspad tussen de tunnel en Het Broek. Fietsers vanaf de Mgr. Smetsstraat worden met een bochtje de tunnel ingeleid. Het bochtje moet voorkomen dat automobilisten per ongeluk de fietstunnel inschieten. Tegelijkertijd moet het zandpad aan de Oostzijde bereikbaar blijven voor landbouwvoertuigen, daarom sluit het bochtje aan op het zandpad. Om te voorkomen dat landbouwvoertuigen het fietspad stuk rijden is er in het eerste deel van het zandpad klinkerbestrating voorzien. Aan de westkant van de tunnel ziet u de ecologische verbindingszone en een keerstrook voor bijvoorbeeld vuilnisophaaldiensten. Die keerstrook is dan ook meteen de toegang tot de ecologische verbindingszone.

klik HIER voor het overzicht van de fietstunnel

Kees Marchal