01 februari 2020

Frans Jansen verlaat de raad - Fractievoorzitter spreekt hem toe

Ja Frans, hier staat een fractievoorzitter die toch wel baalt. Natuurlijk respecteren we allemaal je keuze, maar het voelt voor mij toch alsof een goede vriend de gemeenteraad verlaat. Bovendien: Weer een generatiegenoot minder in de raad.

Bij het voorbereiden van dit woordje, over onze generatie gesproken, begon ik door je naam te ‘googlen’. Ik kom je voor het eerst op het internet tegen in de Kempener Koerier van februari 2014. De eerste tien kandidaten van het CDA staan naast de tekst “Lokaler dan het CDA Valkenswaard kan niet!”. En Frans, dat is zeker, 100%, van toepassing op jou. Geboren en getogen in Borkel en Schaft konden zij, de inwoners, altijd op jou tomeloze inzet rekenen in de gemeenteraad, en mét resultaat! Bouwen, het open houden van de school, de toekomstvisie van de kern en de leefbaarheid stonden permanent op jou agenda. Dat wordt enorm gewaardeerd want dat lieten zij massaal zien door te stemmen op het Dorpshuis en naast Frans Jansen het rode bolletje in te kleuren bij de verkiezingen van 2018.
Je bent zelfs zó betrokken bij het durp, dat je er nu zelf aan het bouwen bent! Je geeft nu zelf maar het goede voorbeeld, een jong gezin er bij in Schaft. Ik ga daar helemaal niet over, maar dat verdient wat onze fractie betreft absoluut de titel van onofficiële burgemister van Burkel en Schaft.

Je hart ligt ook bij de agrarische sector, vanuit je sterke rechtvaardigheidsgevoel beargumenteer je feilloos waarom de agrarische sector meer waardering verdient. En dezelfde regels als alle andere sectoren, een level-playing-field. Je gaat te werk met een grote dosis gezond boerenverstand. Je spreekt de taal van de boeren, staat met de voeten vaak letterlijk in de shit. Een volle partner van de ZLTO.
Maar Frans, je bent wat mij betreft tweetalig. Je spreekt af en toe namelijk ook heldere formele, bijna ambtelijke, taal. Op het proces gericht. Zodra iemand begint over “de vorige gemeenteraad” of het college iets “verzoekt” in een amendement hebben ze jou over de flos. Verschillende raadsleden knipogen onze kant op als ze met zulke uitspraken over de brug komen, die status heb jij inmiddels verdient. Een unieke eigenschap waar je trots op mag zijn.

Waar je in het begin binnen de gemeenteraad vooral woordvoerder was als de brandweer op de agenda stond, met eenzelfde betrokkenheid, ben je je de laatste jaren steeds breder gaan oriënteren. Een van onze fractiegenoten bombardeerde je tot “geweten van de fractie”. Je speelde steeds vaker “advocaat van de duivel” en hield ons constant scherp. Je bent zo enorm gegroeid binnen de gemeenteraad en dat is niet onopgemerkt gebleven. Op je werk heb je nu een geweldige promotie gemaakt.

Ook als persoon ben je in mijn ogen – alleen al in de korte tijd dat ik je nu ken - enorm gegroeid. Ik mocht er bij zijn op de prachtige bruiloft van jou en jouw Yvette. Ik constateer hoe jullie zichtbaar genieten van jullie zoontje Henry. Samen bouwen jullie nu aan een thuis in Schaft. En de keuze om aan dat alles prioriteit te geven is geen gemakkelijke, maar zeker als ik het op die manier opsom een keuze die iedereen zal respecteren en begrijpen.

Het siert je, en het past binnen die besproken tomeloze inzet en betrokkenheid, dat je kiest je zetel op te geven als er te weinig tijd over blijft om aan het raadslidmaatschap te besteden. Frans, bedankt voor die tomeloze inzet, bedankt voor die giga-betrokkenheid, bedankt dat je ons altijd scherp hield en bedankt voor je vriendschap. Hoewel die laatste natuurlijk na vandaag niet zal eindigen!

Met vriendelijke groet, Davey Gerlings