28 februari 2021

Gemeenteraad geeft laatste zetje behoud school in Borkel en Schaft

Tijdens de raadsvergadering van 25 februari ging de Valkenswaardse gemeenteraad unaniem akkoord met het scheppen van de randvoorwaarden zodat schoolbestuur RBOB de Kempen de St. Servatiusschool in Borkel en Schaft kan overnemen van SKOzok. Vanaf het nieuwe schooljaar zal RBOB de Kempen het onderwijs in het dorp verzorgen. De CDA-fractie is dolgelukkig en bewondert alle inzet vanuit de gemeente, de schoolbesturen en vooral het dorp. De fractievoorzitter bracht het als volgt in zijn betoog:

Dit is vanavond weer zo’n moment waarop je heel trots mag zijn dat je raadslid bent. Want vanavond spreken we over het laatste zetje voor het behoud van de school in Borkel en Schaft. We zijn allemaal bij het slingers en champagne-moment aanwezig.

Maar in alle bescheidenheid en eerlijkheid hebben we als raadsleden hier natuurlijk niet zo’n hele grote rol in gespeeld. Ik wil dan ook beginnen met een héél groot compliment aan het college, aan de ambtenaren, de schoolbesturen en vooral ook het hele dorp Borkel & Schaft in het algemeen en de MR en het dorpsinitiatief in het bijzonder.

Want er is gewoon kei-en-keihard gewerkt door iedereen. En dat harde werken is beloond. We herinneren ons de posters van het Supermenneke op werkelijk élk raam in heel Borkel & Schaft. Met een gigantische hoeveelheid wilskracht is er aan het onderzoek gewerkt door alle partijen. En het geweldige protestlied “Wat als Borkel zonder school is” raakte ons allemaal met de laatste zin “dan is er dus geen dorp”. Al dat enthousiasme om de school te behouden werkt gewoon heel aanstekelijk en is mede de reden geweest dat RBOB de Kempen deze handschoen gelukkig, gelukkig, heeft willen oppakken. Dat grote enthousiasme heeft ons allemaal omver geblazen.

Ik heb in de voorbereiding op mijn betoog gezocht naar de juiste woorden om die blijdschap namens het CDA onder woorden te brengen. Maar ze komen toch van een zekere PvdA-wethouder, mevrouw Theus, die afgelopen dinsdag tegen mij uitsprak: “Dit dorp verdient gewoon onderwijs en een school”. En dat vond ik echt heel mooi gezegd, Borkel en Schaft verdient een school. Daar sluiten we ons als CDA graag bij aan en we stemmen dus uiteraard ook met heel veel plezier in met het voorliggende voorstel vanavond.

Donderdag 25 Februari, Davey Gerlings Fractievoorzitter CDA Valkenswaard