30 november 2019

Motie CDA Valkenswaard voor maximale inspanning om Bloemencorso op wereldwijde Unesco-lijst te krijgen

Sinds vorig jaar strijden corso’s uit Nederland en onze buurlanden voor een plekje op de UNESCO wereld erfgoedlijst. We staan als Valkenswaard al op de landelijke lijst. Volgens UNESCO zelf, maakt de lijst zichtbaar wat gemeenschappen, groepen en individuen belangrijk vinden en deze gemeenschappen een gevoel van identiteit en continuïteit geeft.

Volgens mij is dat absoluut het geval, als je in Valkenswaard geboren wordt identificeer je jezelf vanaf dag één met een buurtschap. En ja, zo’n plekje op die lijst brengt ook verplichtingen met zich mee. Maar het is een verzoek van onderop en als CDA willen we dat soort verzoeken absoluut faciliteren. Bovendien zet het de Bloemcorso Valkenswaard ook internationaal op de kaart! Iets waar we met zijn allen naar streven, waar Valkenswaard Marketing aandacht op vestigt, en wat mooi aansluit bij onze ambities van 1 miljoen extra bezoekers in 2030.

Maar ook laatst nog hebben we hier de raadszaal vol gehad met corsobouwers naar aanleiding van de Crescendo-affaire noem ik het maar even. En het plaatsen op zijn lijst kan ook bijdragen aan het belang van de corso. Het is misschien een slecht voorbeeld, maar je ziet wat plaatsing van natuur op de internationale Natura2000 lijst doet. We hechten in Nederland daar een groter belang aan op het moment dan bijvoorbeeld 130 rijden. Het kan helpen voor afweging van belangen, meer tolerantie en daarmee een plaatsje in de wijk.

Een plek op de internationale lijst zorgt dus voor een stukje erkenning, borging en aandacht van het corso. Zodat deze prachtige Valkenswaardse traditie kan worden behouden ook voor toekomstige generaties.

Davey Gerlings, Fractievoorzitter CDA Valkenswaard

Zie ook : https://www.ed.nl/valkenswaard-waalre/cda-brabant-bloemencorso-valkenswaard-hoort-op-unesco-erfgoedlijst~acf926af/