11 mei 2021

Niet zo maar ‘over de schutting’

De begroting van de ODZOB neemt flink toe. En dat is op zichzelf niet vreemd want we vragen, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en duurzaamheid, steeds meer van de omgevingsdienst. Maar één van die toenames is deels te verklaren door de overdracht van bodemtaken van de provincie naar de gemeenten in de ontwerpbegroting 2022 van de ODZOB.

Totaal ruim 18K. Er is alleen een boel nog steeds niet duidelijk rond dit bedrag en werd ook niet duidelijker tijdens de begrotingsbijeenkomst van verschillende Gemeenschappelijke Regelingen die onze fractie heeft bijgewoond. Eigenlijk worstelen alle deelnemende gemeenten aan de Gemeenschappelijke Regeling ODZOB er mee. Openstaande vragen zijn:

• Hoe is het bedrag van ruim 18.000 euro structureel vastgesteld? Met welke verdeelsleutel?

• Wordt de gemeente Valkenswaard gecompenseerd zoals de provincie dat nu ook wordt door het Rijk en hoe en wanneer vind compensatie plaats? Is dat eenmalig, is dat structureel, is dat voor 100%?

• Welke bodemtaken zijn dit precies en kan de gemeente deze taken ook (deels) zelf uit gaan voeren, of kan de gemeente aangeven dat bepaalde taken met bijvoorbeeld een mindere diepgang en of frequentie getoetst mogen worden?

Weer lijkt er met de overdracht van een taak naar de gemeente, niet het benodigde budget mee te gaan. Wat we bijvoorbeeld kennen van het sociaal domein en wat we niet hoeven te accepteren.

En daarom hebben we als CDA een amendement voorbereid, welke we tijdens de raadsvergadering van april hebben ingediend met H&G en de Partij van de Arbeid. Om de zienswijze op zodanige wijze aan te passen dat we als gemeente aangeven dat we als Valkenswaard er van uit gaan structureel en voor 100% gecompenseerd te worden voor het bedrag van ruim 18.000 euro structureel.

Nu het amendement unaniem werd aangenomen behouden we het recht achteraf sturing te geven op deze taken ondanks de vaststelling van de ontwerpbegroting 2022 van de ODZOB.

Davey Gerlings