15 juli 2021

Onzekerheid Eurocircuit voorbij, CDA kiest voor scenario 5-light

Voorzitter, het betoog over de toekomstscenario-keuze voor het Eurocircuit wil ik graag beginnen met een schitterende uitspraak die het CDA vond in de representatieve enquête over het Eurocircuit uitgevoerd door het PON/Telos waaruit blijkt dat het draagvlak voor het Eurocircuit in Valkenswaard giga is. Zij constateren over een groot deel van de respondenten:

“Het circuit wordt door hen gezien als deel van het DNA van Valkenswaard en een waardevolle ontmoetingsplek.”

Het Eurocircuit is deel van het DNA van Valkenswaard, voorzitter. Het is onderdeel geworden van onze identiteit.

Werkelijk iedereen in de gemeente Valkenswaard heeft wel een mooie herinnering aan het Eurocircuit. Ik heb het ook aan onze fractieleden en de steunfractie gevraagd. Even in willekeurige volgorde:

• Ik kan me nog herinneren dat ik met mijn vader naar de Rallycross ging. Hij had dan kaarten via de brouwerij, Dommelsche Bierbrouwerij waar hij werkte. Ik kan me nog herinneren dat wij met die kaarten naar het middenterrein mochten via de brug die er nu nog ligt. En het was toen verboden om op die brug te blijven staan (want anders zou er iedereen blijven hangen vanwege het mooie uitzicht). Wij liepen dan extra langzaam over die brug om zolang als mogelijk van dat uitzicht te genieten. En dan maar hopen dat er Porsches onder die brug vandaan kwamen. Daar reden ze destijds nog rallycross mee in een aparte klasse. Als we dat gezien hadden wij weer een perfecte dag gehad.
  • Samen met de kids naar Parijs Dakar en broodje worst eten.
  • Met mijn vader tegen het hek kijken naar de voorbijrijdende motoren en hopen op modderspetters.
  • Zondags op weg naar oma en hopen dat er wat te doen was op het Eurocircuit.
  • Broer Dirkx met een café op de markt, naast de pastorie, die zo bekend was met motorcrossen.
  • De jeugd olympische dagen van 1993 op het Eurocircuit.
  • Te land, ter zee en in de lucht met: achteruit rijden, caravanrace, heimwee tv uitgezonden door de Tros. Ron Brandsteder als presentator met heeel veeel bekende artiesten en afsluiter zomeravondfeest op de Markt. Sportgala. De Heilige Koe met test van nieuwe auto's. Lekker op weg, programma van de KRO over toeristische en recreatieve mogelijkheden.  Motorcross, zomeravondcross, jeugdkampioenschappen, Jeffrey Hellings, Pierre Karsmakers en vele bekenden kampioenen die zijn opgeleid. En vergeet niet de Pre proloog en de trekkertrek te noemen.

Nogmaals, ik noem geen namen voorzitter, maar u mag altijd raden.

Eigenlijk hele basale zaken, maar die ons wel bijblijven. Het Eurocircuit is onderdeel van het DNA van de Valkenswaardenaar, en dus hoopt het CDA van harte dat het besluit vanavond de basis kan vormen voor vele nieuwe mooie herinneringen aan het Eurocircuit. De vraag die dan vanavond voorligt aan de gemeenteraad is hoe deze herinneringen er straks dan uit komen te zien. Wat het CDA betreft soortgelijk.

De belangen zijn gigantisch, ik denk dat iedereen die wel voelt vanavond. Wat dan helpt, zijn feiten. En die hebben we gekregen. Er is ontzettend veel werk gestoken om tot een vuistdikke rapportage vol met die feiten te komen, en een zo mogelijk nog dikker boek met bijlagen – resultaten van feitelijke onderzoeken op allerlei gebieden. Maar zoals hoogleraar bestuurskunde dhr. Frissen hier onlangs in dit huis nog betoogde: Hoe erg is het als sentimentele argumenten voor onze inwoners zwaarder wegen? Dus voorzitter, de combinatie van de genoemde weemoed én feiten vormen de basis van de CDA-keuze voor een toekomstscenario.

Dan vallen de scenario’s zonder toekomst voor de huidige verenigingen direct af. De mensen maken het feestje, voorzitter, daar is het CDA van overtuigd. Zonder de inzet van mensen en verenigingen had ik de genoemde mooie herinneringen niet kunnen delen. Praat je over het Eurocircuit, heb je het niet per definitie over de plaats – maar juist over de mensen die het zo’n speciale plaats maken. Het CDA heeft vaker betoogt dat dát juist de kracht is van Valkenswaard en daar zijn we ontzettend trots op.

En als we de verenigingen beluisterde tijdens de commissievergadering, twee weken geleden, dreigden zij soms wél degelijk de dupe te worden van de locatie. Dat kan en mag niet gebeuren.

Laat ik direct helder zijn: Álle belangen afwegende, staat er eindstand een CDA-handtekening onder het tweede scenario, een beetje oneerbiedig getiteld het “huidig feitelijk gebruik”. Maar laat ik direct nadrukkelijk aangegeven dat onze keuze eigenlijk niet scenario 2 is. Het CDA vult het tweede scenario aan tot het “wensscenario light”. Het CDA gaat voor “scenario 5-light”.

Onze fractie heeft ontzettend geworsteld met de keuze voor een amendement: Zetten we de handtekening onder 2 of onder 5? We hebben de dikke rapporten van haver tot gort bestudeerd. We concluderen, voorzitter, – superpassend bij het CDA natuurlijk – dat zoals de Engelsen zeggen “the devil is in the details”. Beide scenario’s zijn in staat aan nieuwe schitterende herinneringen te bouwen, maar 5 voegt wel een stuk extra toekomst toe even los van de financiële gevolgen.

Als we de huidige verenigingen willen behouden is een nieuw bestemmingsplan en vooral de doorlooptijd daarvan van cruciaal belang. Want hoe lang houd je het als vereniging vol, als sponsoren zich terugtrekken zoals nu het geval is? Als er minder aanwas van nieuwe leden is? En hoe lang houd je het als vereniging nog vol als je een groot deel of het grootste deel van je baan niet kan en mag gebruiken? Als het onkruid inmiddels tot boven je kruin rijkt? Of als je wekelijks voor de rechter staat vanwege een stokoud bestemmingsplan?

Als CDA hebben we ons afgevraagd of we dan de tijd hebben om ons voor de rechter te verantwoorden over de skatebowl, pumptrack, uitkijktoren of binnenspeeltuin in scenario 5? Of we de tijd hebben om ons voor de rechter te verantwoorden over de toename in stikstof van gemotoriseerde bezoekers aan het Eurocircuit als gevolg van de aanvullende activiteiten in scenario 5?
Onze conclusie is dat die tijd er nu niet meer is. Het CDA gelooft dat we moeten starten met de huidige vereniging zo goed als het kan op weg te helpen. De huidige situatie is simpelweg geen jaren meer vol te houden.

Zoals gezegd: The devil is in the details, voorzitter en we ontdekken dat scenario 5 in het rapport slechter scoort dan 2 als het gaat over de “complexiteit van de procedure”. En Is dit niet juist het moment om het simpel te houden?

In een dossier waar de belangen zó ontzettend ver uit elkaar liggen en het er op lijkt dat deze nóóit meer tot elkaar zullen komen. Waar we ons als CDA blijven verbazen dat er wéér een grens over gegaan wordt. Waar de rechter appellanten en gedaagden bij naam kent. Zo’n gepolariseerd dossier moeten we juist niet complex maken: Keep it simple!

Voor het CDA wil dat alleen niet zeggen dat we niet verder moeten bouwen aan de toekomst van het Eurocircuit.
Want wat bedoelen we dan met de keuze voor 5-light? We denken aan werken aan goede ideeën en win-wins die géén bestemmingsplan nodig hebben. Hoe mooi is het voorbeeld van openstellen van de rallysport om na een wedstrijd de rallyauto’s op de markt te presenteren? Maak verenigingen en stichtingen enthousiast voor evenementen op het Eurocircuit! Ga op zoek naar geïnteresseerde exploitanten of initiatiefnemers en bied ze een apart postzegelbestemmingsplan aan zodat we geen tijd verliezen in de doorlooptijd van het alomvattende bestemmingsplan voor de huidige verenigingen. Om de keuze van het CDA voor 5-light kracht bij te zetten hebben we daarom een motie voorbereid, waarvan het dictum als volgt luidt:

Verzoekt het college:

1. In de doorlooptijd naar het definitieve bestemmingsplan alles in het werk te stellen om de huidige verenigingen te laten “overleven”.
  2. Proactief en creatief te werken aan het verder “openstellen” van het Eurocircuit.
  3. Gebruik door meerdere verenigingen en/of stichtingen van het Eurocircuit op te zoeken.
  4. Bij interesse door mogelijke exploitanten of initiatiefnemers voor de aanvullende leisuremogelijkheden uit scenario 5, hiervoor open te staan en dit te faciliteren door middel van het voorleggen van partiële bestemmingsplannen aan de gemeenteraad (of anderszins volgens procedure zoals die gaat gelden bij de Omgevingswet).

Door een keuze te maken voor scenario 5-light, kiezen we als CDA voor een Eurocircuit waar de mensen het feestje maken. Geen oerbos of pretpark, maar we kiezen impliciet voor een toekomst voor de huidige verenigingen. En dan moeten we als gemeenteraad ook alle randvoorwaarden creëren voor die toekomst. Daar ontbreekt het nog aan. Het belang werd twee weken terug ook door veel verenigingen geschetst. Het Eurocircuit dreigt onbereikbaar te worden als gevolg van wegaanpassingen door Bergeijk en onze keuze de bypass aan de Mgr. Smetsstraat slechts beperkt toegankelijk te maken.

En waarom? Hier lijkt sprake van een “plop-besluit”, voorzitter: de argumentatie waarom het besluit genomen is lijkt volledig zoek, maar vanwege alle commotie er omheen is er wel een bepaalde keuze gemaakt.

Er is een raadsbesluit nodig om deze keuze teniet te doen, mede omdat de bypass-afsluiting op dit moment nog onder de rechter is. Er is dus een amendement nodig. Het amendement om er voor te zorgen dat de bypass ter hoogte van de Mgr. Smetsstraat 40 open gaat voor álle verkeer en het Eurocircuit bereikbaar blijft dienen we samen met de VVD en Vitaal Valkenswaard in.

Voorzitter, de aanwezige verenigingen waren het twee weken geleden – tijdens de commissievergadering – eens over één ding: Dat we als gemeenteraad vanavond in elk geval een besluit moeten nemen. In de woorden van de Wieler- en BMX-vereniging: “Toon ballen”.  Toen ik vroeg wat zij daar nou precies mee bedoelde, kreeg ik het antwoord dat we eindelijk eens een besluit moesten nemen als gemeente én een metafoor van wielrenner Primos Roglic mee die na zijn heftige val gewoon doorreed.

De woorden van Roglic in de pers waren: “Ik lig wel helemaal open, maar ik ga het morgen weer proberen. Zolang ik in de koers zit, zal ik blijven vechten”.

Het is lastig de gelijkenis niet te trekken met het Eurocircuit. Het CDA is trots dat we nu, ongeveer anderhalf jaar na het ED-artikel dat kopte dat het Eurocircuit ‘ten dode is opgeschreven’ samen de schouders er onder zetten, het gevraagde besluit nemen over de toekomst van het Eurocircuit, dat we onze ballen tonen. En hoewel Roglic toch uit de koers is gestapt wil ik namens het CDA heel graag met die woorden mijn betoog afsluiten:

We liggen wel helemaal open, maar we gaan het morgen weer proberen. Want zolang we in de koers zitten, zullen we blijven vechten.

Davey Gerlings, Fractievoorzitter CDA Valkenswaard