12 mei 2021

Op stap met onze burgemeester

In het kader van de “burgemeester in de buurt”, gaat burgemeester Anton Ederveen van Valkenswaard steeds op pad met een individueel raadslid. Op 28 april jl. was het de beurt aan Davey.

De burgemeester had nadrukkelijk gevraagd om locaties te bezoeken waar je enerzijds trots op bent en die je anderzijds definiëren als raadslid. Het thema “de dubbele verantwoordelijkheid” - niet alleen de verantwoordelijkheid pakken voor jezelf, voor het individu, maar ook voor de maatschappij/samenleving binnen je gezin, familie of breder bij bijvoorbeeld een vereniging of onderneming - stond centraal.

Naar aanleiding van een eerder bezoek aan Brom Mechatronica in Valkenswaard met kamerlid René Peters waarin duidelijk de kracht van het ondernemerschap in Valkenswaard en in Brainport naar voren kwam, was een tweede bezoek met de burgemeester onvermijdelijk. Gelukkig stond Michiel Brom weer klaar voor een hartelijk ontvangst. Brom had eerder al aangegeven dat het hen te doen is om de maatschappelijke meerwaarde als bedrijf en niet om zo veel mogelijk winst maken, wat helemaal past in de gedachte van de “dubbele verantwoordelijkheid”.

Opnieuw was het onmogelijk om binnen de tijd af te ronden want opnieuw was er de bevestiging dat dit bedrijf met recht een ‘parel’ in Valkenswaard mag worden genoemd!

Op de gemeentewerf ging de burgemeester vervolgens in gesprek met Gijs Kanters, een van de initiatiefnemers van het “skate initiatief” in Valkenswaard. Een initiatief van onderop verdient volgens de CDA-fractie altijd alle tijd en aandacht. De “dubbele verantwoordelijkheid” komt ook hier tot zijn recht, de initiatiefnemers willen de beoogde locatie voor het skatepark (en doen dat nu al op de locatie waar zij vaak skaten, de Gemeentewerf) schoon en netjes houden, draagvlak organiseren in de buurt voor de nieuwe locatie, willen niet dat de beoogde locatie een hangplek wordt en willen zelfs kinderen lesgeven.

Het dagdeel op pad met de burgemeester werd afgesloten met een kop koffie tussen de kerstbomen, die elk jaar aan huis worden verkocht, daar waar volgens Davey de dubbele verantwoordelijkheid met de paplepel is ingegoten.

Francois Smits