12 maart 2021

René Peters (CDA) in gesprek over de samenwerking van kerken binnen de Verbinding in Valkenswaard

In Valkenswaard werken de verschillende kerken en het Leger des Heils samen binnen de winkel en ontmoetingsplek de Verbinding. Iets moois om trots op te zijn en daarover te vertellen aan René Peters kandidaat voor de verkiezingen van de Tweede Kamer voor het CDA.

Op maandag 8 maart kwam René Peters nummer 13 op de CDA lijst voor verkiezingen van de Tweede kamer naar Valkenswaard. René zit momenteel al in de Tweede kamer en is woordvoerder op sociale zaken en werkgelegenheid. Hij zet zich onder andere in op schulden- en armoedebeleid en jeugdzorg. René hecht er veel waarde aan om in het land in gesprek te gaan met mensen. Dit blijkt onder andere ook uit een boekje dat hij heeft gemaakt “Zorgen over de jeugdzorg” en een podcast die hij maakt over dit onderwerp en het sociaal domein.

We vroegen hem mee te gaan kijken bij de Verbinding, een samenwerking van de Katholieke, Baptisten en de Protestantse kerk en het Leger des Heils in Valkenswaard.

We praten met Christine van de Brink (coördinator) en met een aantal vrijwilligers waaronder Marga. De Verbinding is een plek waar kleding gebracht kan worden en weer verkocht wordt tegen lage prijzen. Daarnaast is het een ontmoetingsplek. Er zijn 20 vrijwilligers actief in totaal en normaal gesproken buiten Corona komen er gemiddeld zo’n 50 mensen op een dag binnen. Christine vertelt dat het haar opvalt, en René herkent dit, dat mensen soms net buiten de kaders van instanties vallen en nergens terecht kunnen omdat ze net niet in de juiste doelgroep passen. Door het contact hier en de lijntjes die er liggen naar organisaties zoals het Leger des Heils of binnen het armoedeplatform in Valkenswaard kun je daarin soms iets betekenen. Maar dit heeft nog echt aandacht nodig. We weten allemaal nog lang niet wat er allemaal is en kijken door onze eigen bril. Daar is nog een slag in te halen alleen al door elkaar te leren kennen.

De samenwerking van de kerken en het leger des Heils brengt meer. Recent hebben zij samen het (landelijke) project schuldhulpmaatje omarmd en er wordt hard gewerkt om daar een start in te maken voor Valkenswaard. Voor meer informatie https://schuldhulpmaatje.nl

Arianne Valkhof, CDA Valkenswaard