18 december 2020

Renovatie fietspad Malpie start in 2021

Bij de behandeling van de Nota Kaders van 2015 spraken wij als CDA voor het eerst de wens uit het fietspad over de Malpie aan te pakken. En nu, ruim 5 jaar later lag er eindelijk een voorstel. De aanhouder wint want tot treurens toe hebben we het dit jaar keer op keer aangekaart. We waren voor collega’s ongetwijfeld bijna gedegradeerd tot een one-issue partij, de Partij voor het Fietspad op de Malpie. Want zo’n brede wens vanuit de samenleving die mogen we als gemeenteraad simpelweg niet laten liggen. Bovendien hebben we verantwoordelijkheid voor de veiligheid van onze inwoners.

In het plan van aanpak voor het fietspad op de Malpie uit 2016 was namelijk al te lezen dat er sprake was van scheuren, wortelopdruk en kuilen. De feiten werden toen al op papier gepresenteerd. Maar goed, wij zijn bij het CDA ook van de praktijk. We kunnen nu wel zeggen dat het er in 4 jaar niet beter op geworden is. Sterker nog: Laten we zo snel als mogelijk het fietspad renoveren om ongelukken te voorkomen. Op de gemeente rust ook een wettelijke zorgplicht om gevaarlijke situaties te voorkomen, als CDA vroegen we om die serieus te nemen. We zijn blij dat dit op korte termijn ook gewoon mogelijk is. Welke gemeente met serieuze ambities voor leisure en pleasure, voor de vrijetijdseconomie, laat zo’n fietspad op deze plek liggen?

Het college heeft lang vastgehouden aan het verleggen van het fietspad naar de westkant van de Malpie buiten Natura2000 gebied. Maar als je de route fietst van het huidige fietspad realiseer je je pas echt dat dit ongelooflijk zonde zou zijn. Zo’n unieke route krijg je nooit meer terug. Voor wie het nog niet snapt: Zet even je fiets weg bij de Malpieberg met uitzicht op het Groot Malpieven. Prachtig.

Om alles toch nog even te toetsen na al die tijd heeft de CDA-fractie de afgelopen weken nog contact gehad met het Platform Gehandicapten Valkenswaard, de Scootmobielclub, het Dorpsinitiatief Borkel en Schaft en de Fietsersbond. Zij juichen het van harte toe: Allemaal bevestigen zij dat we op korte termijn het fietspad moeten aanpakken. Zoals eerder aangegeven, een brede wens vanuit de samenleving – en we spreken hier over een cruciaal fietspad voor de gemeente Valkenswaard. Het CDA heeft dit voorstel dan ook vanzelfsprekend met een big smile gesteund - en het college gemaand om zo snel als mogelijk aan de bak te gaan.

Maar we zijn als CDA wél altijd de partij geweest van het véílige fietspad op de Malpie. En als we eerlijk zijn gaat er op dit dossier wél steeds iets van het compromis af. Van het compromis van een vergevingsgezind fietspad, naar het compromis van een fietspad van 2 meter 20 breed zoals in de wegenlegger, naar wat er nu in het raadsvoorstel resteert:  Het fietspad wordt plaatselijk verbreed naar 2 meter 20. En moeten we wel compromissen sluiten als het gaat over de veiligheid van onze inwoners en bezoekers? Over de veiligheid van een gezin met jonge kinderen dat over de Malpie wil fietsen? Heel herkenbaar is het beeld op de Malpie inmiddels van inhalende elektrische fietsen, laat staan de tegenliggers op diezelfde elektrische fiets.

De CROW-richtlijnen, ontwikkeld door hét instituut op het gebied van verkeersveiligheid, geven aan dat het fietspad ten minste 3 meter breed zou moeten zijn.  Een rapport van RA infra uit 2017 – toch ook niet de minste -  over het fietspad op de Malpie stelt: “Met het voornemen om het fietspad Malpie te verbreden, wordt een belangrijke stap gezet. Alleen het verbreden blijkt niet voldoende, maar is wel een basisvoorwaarde.”
Het rapport geeft vervolgens aan dat er aanvullende maatregelen nodig zijn gericht op het voorkomen van ongevallen, zeker gezien de opkomst van de e-bike, het fietspad moet vergevingsgezind worden gemaakt. We zijn drie jaar verder en elk jaar verdubbelt het aantal e-bikes in Nederland… Feiten die we als CDA niet zo maar af willen doen.
Feiten die ons toch ook door de verenigingen als de Fietsersbond, de Scootmobielclub en het Platform Gehandicapten Valkenswaard met wie het CDA contact heeft gehad worden voorgehouden. Op de korte termijn is dit de beste oplossing, maar zij vragen ons ook hoe we de fietsverbindingen op de Malpie veilig houden op de lange termijn?

We wilden in de raadsvergadering de discussie die we hebben gevoerd over verbreding in 2017 niet met elkaar over doen. Het CDA is gevoelig voor het argument dat het hier om een recreatief fietspad gaat. Verbreding of vergevingsgezind maken is niet mogelijk in het Natura2000 gebied. We hebben bovendien 1.000 euro speling op het huidige tracé.

Maar afgelopen zondag werden we getroffen door de woorden van voormalig Commissaris van de Koning in Brabant Wim van de Donk. Hij zei dat we tegenwoordig steeds meer individu zijn, en vergeten dat we ook persoon zijn. Persoon als onderdeel van een samenleving. Dus niet alleen ik als individu moet zoals zondag kunnen genieten van de Malpie, nee als persoon heb ik een verantwoordelijkheid dat iedereen dat kan. Andersom wil je als persoon ergens bij horen, wil je als persoon bij die groep horen die veilig kan genieten van de pracht van onze natuur, van onze Malpie en van ons Valkenswaard. En we realiseerden ons hoe lastig dat moet zijn voor een kwetsbare groep, de mindervaliden. Door steeds een stukje van het compromis af te pellen en de toekomstige ontwikkelingen als de vergrijzing in Valkenswaard, blijft de veiligheid en comfort voor deze groep ernstig in het geding. En dat heeft de CDA-fractie aangezet om een motie in te dienen, samen met Vitaal Valkenswaard, om juist voor deze groep op de lange termijn wat te kunnen betekenen binnen het programma Groote Heide Dommelland. We hebben al structureel middelen opgenomen in onze begroting en er liggen concrete subsidiekansen zoals aangegeven in de motie.

Uiteindelijk zal dit in de toekomst ook leiden tot spreiding van het fietsverkeer over de Malpie met positieve effecten op de veiligheid van iedereen en op de natuur. Maar voor het CDA zijn dat positieve neveneffecten van waar het hier om gaat: De verantwoordelijkheid nemen niet als individu, het groen alleen voor mij, maar juist als persoon: Iedereen moet kunnen meedoen en meegenieten van die prachtige natuur in Valkenswaard. De oproep om een veilig en voor iedereen toegankelijke Malpie kreeg helaas geen gehoor, het CDA vond alleen steun bij de PvdA en VV.