24 juni 2020

Valkenswaardse jeugd neemt initiatief voor een skatepark

De Valkenswaardse en Dommelse skaters zijn nu vaak te vinden op de Valkenswaardse gemeentewerf en in de wijken van Dommelen, maar daar moet verandering in komen. Twee groepen skaters hebben zich verenigd en willen de Valkenswaardse politiek overtuigen zich hard te maken voor een skatepark.

Enzo van Lieshout uit Valkenswaard (19) startte eind 2019 een petitie om een skatepark te laten bouwen in Valkenswaard. Die petitie kreeg een behoorlijke status onder skaters in Valkenswaard en werd ook zo’n 175 keer ondertekend. Skaters die eerder niet van elkaars bestaan afwisten kwamen in contact en begonnen samen te skaten.

Gijs Kanters (16) uit Dommelen realiseerde zich daardoor ook dat er meerdere groepen skaters zijn binnen de gemeente Valkenswaard. Ook Gijs had actie ondernomen om de droom van een skatepark in Valkenswaard te laten uitkomen. Hij nam contact op met de gemeente en schreef een initiatief-voorstel.

Fervent skater Rick Jansen (33) besloot na het zien van de petitie en het initiatiefvoorstel het gesprek aan te gaan met de groepen skaters. Vanuit zijn verleden als jongerenwerker adviseerde hij de skaters samen met hem contact op te nemen met de Valkenswaardse politiek. In het bijzonder de twee jongste raadsleden, dus hij nam ook contact met mij op. Rick organiseerde een werkbezoek met het CDA en H&G aan skatepark de Voldijn in Waalre en gesprekken met ambtenaren. In het presidium (het fractievoorzittersoverleg over de agenda van de gemeenteraad) hebben we ons als CDA hard gemaakt voor het initiatief, de conclusie was dat er een bijeenkomst zou komen voor alle raadsleden van Valkenswaard.

Tijdens deze bijeenkomst vertelden Enzo, Gijs en Rick enthousiast over het skater zijn. Ze gaven aan dolgraag mee te willen werken in het ontwerp of bouwen van skatetoestellen. Zo is Enzo gecertificeerd lasser en Gijs bouwt nu zelf ook toestellen van hout. Door middel van een video die de skaters zelf hebben gemonteerd lieten ze duidelijk zien dat de huidige situatie verre van ideaal is. In de video zien we Enzo door Valkenswaard sjouwen met zijn bolderkar vol skatetoestellen en voor de groep uit Dommelen is de bus van Rick nodig om te skaten aan de gemeentewerf. De skaters gaven ook aan door de ondergrond van tegels op de gemeentewerf regelmatig met de wieltjes te blijven hangen. Een betonnen ondergrond een aantal vaste toestellen en verlichting staan op de wensenlijst.

De skaters gaven helder aan géén hangplek te willen organiseren, ze hebben zelfs de voorkeur voor een plek met veel verkeer en waar bijvoorbeeld mensen voorbij komen die de hond uitlaten. De skaters gaven daarom helder aan geen bankjes of overkappingen te willen plaatsen. “Iedereen is welkom in de skater-community en dat willen we ook uitstralen. We letten op elkaar, het is bijvoorbeeld heel gewoon als je een skater helpt die valt terwijl je die persoon niet kent. Laatst nam iemand op een warme dag een doos ijsjes voor iedereen mee”. Een tegenprestatie was desgevraagd ook helemaal geen probleem: “We hebben bij de gemeentewerf ook al het onkruid gewied en bladeren weggeveegd. Kleine kinderen leren skaten is ook geen probleem, graag zelfs!”

Het enthousiasme van de skaters werkte aanstekelijk op de aanwezige raadsleden. De droom van een skatepark in Valkenswaard lijkt daardoor niet meer ver weg. Als CDA ondersteunen we dit soort initiatieven van harte. Het komt helaas bijna nooit voor dat jongeren de weg naar de politiek op deze manier vinden met dit soort initiatieven. Tijdens de raadsvergadering van 2 juli is het de intentie een raadsbrede motie in te dienen om het skatepark vanaf volgend ‘skateseizoen’ te realiseren.