26 mei 2021

Vragen coronasteunpakket ondernemers: TONK

Vanwege de COVID-crisis heeft de landelijke overheid verschillende steunpakketten voor ondernemers en zelfstandigen in het leven geroepen. Voor een deel van deze regelingen ligt de uitvoering bij de gemeenten, een voorbeeld hiervan is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). Het CDA in Valkenswaard heeft verschillende vragen gesteld over de steunpakketten, zodat ondernemers en zelfstandigen in Valkenswaard maatwerk krijgen en niet omvallen.

De Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is een noodmaatregel voor huishoudens die door omstandigheden in ernstige financiële problemen dreigen te komen. De TONK geldt met terugwerkende kracht van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. Omdat de TONK binnen het juridisch kader van de bijzondere bijstand wordt uitgevoerd, kunnen gemeenten ook eigen keuzes maken, dus de mogelijkheden van de TONK kunnen per gemeente verschillen.

De regering heeft recent, na landelijke vragen door CDA’ers Hilde Palland-Mulder en Mustafa Amhaouch, aan dat van de TONK-regeling tot op heden minder gebruik wordt gemaakt dan verwacht. Het is hen onduidelijk wat hiervan de oorzaak is – het heeft wellicht met de vrees te maken t.a.v. de terugbetaling van de NOW-regeling zoals eerder aangehaald in vragen van het CDA Valkenswaard.

De fractie is in actie gekomen om te kijken hoe de TONK-regeling voor Valkenswaard uitwerkt. We kwamen er achter dat er slechts 22 (!) aanvragen zijn, waarvan er 3 zijn afgewezen, 6 niet aan de voorwaarden voldoen en 4 aanvragen nog bekeken moeten worden. Mogelijk dus slechts 9 toegekende aanvragen.

De mogelijke redenen:

- Angst voor terugvordering zou een rol kunnen spelen.

- Mogelijk te weinig bekendheid. Wel hebben we gericht mensen aangeschreven die een uitkering Tozo in januari 2021 ontving.

- Bewijslast aanleveren (soms met boekhoudkosten) zonder zekerheid op voorhand of je er recht op hebt.

- Teveel vermogen (als oude dag voorziening) volgens voorwaarden

- Minder daling in inkomsten dan volgens voorwaarden

- Inkomen partner wordt meegeteld

Het CDA in Valkenswaard heeft daarom om een heroverweging gevraagd, die nu ook gelukkig is toegezegd. Deze heroverweging heeft betrekking op:

- meer inzet op communicatie

- mogelijke quickscan om mensen op voorhand al duidelijkheid te kunnen bieden

- heroverweging voorwaarden m.b.t. vermogensgrens, inkomensdaling,

- aandeel woonkosten ten opzichte van inkomen.

Vanzelfsprekend volgen we de heroverweging en de verdere uitwerking van de TONK op de voet. Recent is de fractie al vertegenwoordigd geweest bij een online landelijke bijeenkomst om best practices te delen met elkaar.

Met hartelijke groet,

Davey Gerlings