19 december 2020

Wijzigingen in de APV Valkenswaard

Tijdens de raadsvergadering van 17 december ging het over de APV, de Algemene Plaatselijke Verordening van Valkenswaard. Daarin staan de regeltjes in de gemeente Valkenswaard. Of zoals het in onze fractie op zijn plat Valkenswirds werd gezegd: “Wa ge allemal nie maagt”.

Als CDA zijn we vóór goede en heldere afspraken met elkaar, maar tegen onnodige regels. De APV moet wat ons betreft dus zo weinig mogelijk regeltjes bevatten. Het aantal regeltjes waar onze inwoners en ondernemers zich aan moeten houden lijkt helaas alleen maar te groeien. Toenemende regeldruk is echt een gevaar, zo berekende MKB-Nederland dat regeldruk ondernemers nu al 1,2 miljard euro per jaar kost.

En met die wetenschap in het achterhoofd, hebben we als CDA-fractie de hele rits amendementen langs die lat gelegd. Misschien is dat een liberale gedachtegang, maar deze feiten spreken voor zich. Zeker als de liberale fracties zelf met een berg regeltjes aan komen. En nogmaals, als CDA zijn we niet tegen regeltjes en dus voor goede afspraken, maar wel tegen het steeds verder uitdijende aantal verplichtingen en verantwoordelijkheden en tegen slechte regeltjes: regels die disproportioneel zijn, die hun doel niet bereiken maar inwoners van Valkenswaard en vooral ondernemers met enorm veel verplichtingen en kosten opzadelen.

Als CDA vertrouwen we er op dat de zaken die nu aan de APV worden toegevoegd, handvatten zijn die nodig zijn om het werk vanuit de burgemeester en zijn team en handhaving goed te kunnen uitvoeren. Zij zijn natuurlijk degene die hier dagelijks mee bezig zijn en dus goed kunnen beoordelen wat nodig is. We vragen ons af of we als politiek daar dan slim aan doen een schepje er boven op te doen. Tijdens de vergadering was de burgemeester daar ook helder in toen er maarliefst drie amendementen werden ingediend om carbid schieten te verbieden, hij gaf aan dat hij al voldoende instrumenten heeft om dit eventueel aan te pakken.
Wat het CDA betreft is het broodnodig dat we ook eens goed de stofkam door onze regeltjes halen.  Zijn al die regeltjes nodig? Is die regeldruk wel nodig? En proportioneel?  Landelijk wordt al de stelregel gehanteerd: De ene regel er in, de andere er uit.

Davey Gerlings, fractievoorzitter CDA Valkenswaard