08 januari 2014

Bezoek aan ´Het Huis van de Toekomst´

50 bezoekers namen 28 november 2013 deel aan een door het CDA-Veldhoven georganiseerd bezoek aan het Huis van de Toekomst (bij het Evoluon).

Lambert van Nistelrooij, Europarlementariër, Eric van Schagen, algemeen directeur Simac, en Ad van Berlo van Smart Homes  informeren u over diverse ICT toepassingen waardoor mensen langer in hun thuissituatie kunnen blijven wonen.

Eric van Schagen sprak onder andere over de ICT-projecten waar Simac Veldhoven aan werkt. Weet u bijvoorbeeld dat elke betaling bij bijvoorbeeld Blokker via de ICT van Simac mogelijk wordt gemaakt? Simac houdt zich ook bezig met  ICT op het gebied van communicatie. De gemeente Veldhoven heeft de Zorgsite, ontwikkeld door Simac, online geplaatst. De Zorgsite verlicht het mantelzorgen. Met de Zorgsite kunt u een handig zorg- en bezoekrooster maken, en met iedereen communiceren. Zie voor meer informatie http://veldhoven.zorgsite.nl/nl/.

Lambert van Nistelrooij sprak over de ontwikkelingen in Europa. In het verleden werden er veelal subsidies verstrekt op basis van projecten maar tegenwoordig wordt er meer in samenwerkingsverbanden gedacht. Een stagiaire uit bijvoorbeeld Spanje kan in onze thuiszorginstellingen veel kennis opdoen waar later haar regio mee gebaat is. Lambert  behartigt de belangen van de Nederlandse regio’s op het gebied van o.a. ouderenbeleid. Mocht u vragen hebben kunt u terecht op de site www.Lambertvannistelrooij.nl

Ad van Berlo, directeur van Smart Homes merkte als eerste op dat Het Huis van de Toekomst eigenlijk De Slimste Woning heet. Gezamenlijk liepen we door de tuin van het Evoluon naar deze slimste woning. Domotica is geen product op zich maar juist de samenwerking tussen de diverse systemen maakt het een slimme constructie. Elektronische apparaten kunnen met elkaar en met de omgeving communiceren. De woning kan compleet gepersonaliseerd worden zodat verlichting, warmte, geluid etc. ingesteld zijn zodra men het huis betreedt. Een Giraff-robot kan ervoor zorgen dat er virtueel contact is tussen bijvoorbeeld huisarts en bewoner van het huis. Een mooi voorbeeld is verder dat de vloer in de slaapkamers sensoren bevat. Je kunt een seintje krijgen als iemand in de slaapkamer onverhoopt valt. Wilt u meer weten over deze Slimste Woning, een bezoek brengen of deze technieken in uw woning toepassen neemt u dan contact op met www.smart-homes.nl

Mocht u vragen of suggesties hebben over bovengenoemd onderwerp dan hoort de CDA-fractie deze graag (fractie@Veldhoven.CDA.nl)

Met vriendelijke groet, Hanny van den Berg