03 oktober 2016

Discussie en debat; Wat (onder)scheidt ons?

Ken je het verschil tussen een discussie en een debat? In de politiek wordt er vaak over een debat gesproken. Toch komt het maar zelden voor. Afgelopen zaterdag volgde ik de debattraining van het Steenkampinstituut. Ik heb weer veel geleerd.

In Nederland en ook in de gemeenteraad, houden we niet zo van debat, we zijn een polderland een land van bestuurders. Zeker het CDA heeft een traditie op dat gebied. Altijd op zoek naar wat ons bindt en compromisbereid. Er zijn partijen die meer de tegenstelling opzoeken en van alle discussies in de kamer of de raad debatten maken. Zij richten zich niet op de tegenpartij, maar op de kiezer (jury).  Dat zie je in de gemeenteraad nog niet veel , maar zal wel weer toenemen naarmate de  verkiezingen naderen. Tijd om na te denken over wat ons (onder)scheidt. Nadenken over zaken waarover wat het CDA Veldhoven betreft geen compromis mogelijk is. We kunnen ons daarmee richten  tot de kiezer. Want uiteindelijk is het de kiezer die beslist.

Weer wat geleerd. Samen delen, samen sterk.

Marionne van Dongen, steunfractielid CDA Veldhoven