Ons programma voor Waalre

CDA Waalre streeft naar een samenleving waar iedereen meedoet, ongeacht afkomst, religieuze opvattingen en culturele verschillen. Een samenleving waarin iedereen erbij hoort en waarin iedereen zijn of haar steentje bijdraagt. De overheid heeft slechts een beperkte taak in het bevorderen van het samenleven van mensen. Veel dingen kunnen mensen zelf oplossen, of met hulp uit hun directe omgeving. Als dit niet kan, biedt de gemeente  ondersteuning  die nodig is: de samenleving op menselijke maat.

Waalre werd in de afgelopen raadsperiode geconfronteerd met een ingrijpende bestuurscrisis. In de komende periode moeten alle partijen gezamenlijk zorgen voor een cultuuromslag in bestuurlijk Waalre. Het CDA Waalre geeft daaraan gehoor door jonge, ambitieuze mensen de ruimte te geven om u te vertegenwoordigen in de nieuw te kiezen Gemeenteraad.

CDA Waalre staat midden in de Waalrese samenleving. Als lokale CDA-fractie hebben we korte lijnen met de provinciale en landelijke CDA-fractie. We kunnen zaken snel aankaarten, aanpakken en doorpakken.

De afgelopen twee jaren stonden in het teken van Corona, maar ook in het teken van een woon- en klimaatcrisis. Crises die de kwetsbaarheid van onze leefbaarheid, economische structuur en arbeidsmarkt doet voelen, maar die ons ook de kracht en de kwetsbaarheid van onderling vertrouwen en solidariteit liet zien. Daarom stelt het CDA Waalre de zorg voor elkaar, en voor de samenleving, in de komende periode centraal

Samen sterk en gezond leven

In Waalre telt iedereen mee

Zelfstandige gemeente Waalre

Waalre behoort al jaren tot de beste woongemeenten van Noord-Brabant en was in 2021 zelfs de beste. Door de kleinschaligheid kan het beleid afgestemd blijven op de voorkeuren van de inwoners en kan daarbij gebruik gemaakt worden van de lokaal aanwezige kennis.  CDA Waalre wil dat dit zo blijft en dat de voordelen van kleinschaligheid behouden blijven.

Zorg voor elkaar

De zorg voor elkaar is het fundament van onze samenleving. Het CDA Waalre wil een inclusieve samenleving, waarin iedereen mee kan doen. Samen dragen wij de verantwoordelijkheid voor een rechtvaardige samenleving. Het CDA Waalre zet in op samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit uiteindelijk meer toegevoegde waarde oplevert dan een ‘ieder voor zich’-maatschappij.

Wonen in Waalre

Het CDA kiest voor een sterke samenleving waarin iedereen kansen krijgt. Iedereen telt mee en werkt mee. Het begint met zorgen voor jezelf, maar waar mogelijk ook voor anderen. Wie echt hulp nodig heeft, krijgt die van de gemeente. De menselijke maat staat centraal en WIJ is belangrijker dan ik. Wij zijn tenslotte samen Waalre. In een sterke samenleving is het goed wonen, is de openbare ruimte veilig, aantrekkelijk en uitnodigend en zijn voorzieningen beschikbaar en toegankelijk. Voor de levendigheid en saamhorigheid zijn verenigingen en vrijwilligers essentieel. Waardering en ondersteuning voor hen die zich belangeloos inzetten is nodig.

Eerlijke en duurzame economie

CDA Waalre maakt werk van een eerlijke en een duurzame economie. Een economie met ruimte voor lokaal ondernemerschap. Het is meer dan terecht dat de gemeente met lokale ondernemers gezamenlijk optrekt in de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, werkgelegenheid en scholing. Eerlijk ondernemerschap kenmerkt zich door bewust te zijn van de impact op de omgeving en door continuïteit en maatschappelijke waarde op de langere termijn voorop te stellen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en sociaal ondernemerschap stimuleren we.