11 juli 2017

Bouwen aan een duurzaam Waalre

We bouwen aan een zichtbaar mooier Waalre. Binnen niet al te lange tijd  verhuizen we naar een nieuw gemeentehuis op de oude vertrouwde plek en we werken aan de Markt in Waalre dorp en aan de verlevendiging van Den Hof in Aalst. Gemeente en inwoners maken plannen voor de herinrichting van de N69 en de Traverse. Door nieuwe procedures zal de overdracht van de N69 naar de gemeente vertraging oplopen. Hoeveel dat is nog onzeker maar het betekent wel dat een deel van de uitgaven hiervoor naar een later tijdstip doorschuiven.

Burgers worden actief betrokken bij onderwerpen en thema’s die hen raken. Dat maakt emoties los, dan is het belangrijk de kans te benutten om het een en ander uit te leggen, te proberen elkaar te begrijpen en je in elkaars perspectief te verplaatsen. Dat kan er toe leiden dat je je eigen opvattingen bij moet stellen waardoor er iets kan ontstaan waar iedereen mee uit de voeten kan. Daarmee bouwen we we aan een stevig fundament voor de toekomst.

Een belangrijke pijler voor de toekomst is onze jeugd. Het CDA is blij dat er volgend jaar werk gemaakt wordt van speelruimte waar kinderen zelf behoefte aan hebben. Als je met kinderen door de wijken loopt , zoals onze wethouder Van Holstein onlangs deed, kunnen ze heel duidelijk aangeven wat zij graag zouden willen.

Om de jeugd te versterken zetten we ons in Waalre onverminderd in voor de jeugdzorg. Dat drukt heel zwaar op onze begroting omdat het Rijk hier onvoldoende middelen voor ter beschikking heeft gesteld. In Waalre hebben we daarbij ook last van de door het Rijk gehanteerde verdeelsleutel die ons nog eens extra belast.

We hopen van harte dat de uitkomst van het overleg tussen de partners in de jeugdzorg zal leiden tot kostenbeheersing. Als dit niet tot resultaat leidt en er geen extra reparatie maatregelingen komen vanuit de rijksoverheid, dan is aan een verhoging van de OZB niet te ontkomen als we een financieel gezonde gemeente willen blijven. In afwachting van deze maatregelen en in de hoop dat een verhoging van meer van 2,5% niet nodig is, dienen wij met D66, VVD en PvdA een amendement in.

Hard snijden in de ondersteuning en kansen voor kinderen doet afbreuk aan de duurzame samenleving die wij willen zijn. Wij hebben al onze kinderen nodig. We moeten elkaar laten zien dat ieder mens van waarde is en kansen verdient.

Wij willen dat alle inwoners goed kunnen leven in ons dorp, dat de ouderen in hun eigen buurt samen kunnen komen en de activiteiten kunnen ontwikkelen waar ze zelf behoefte aan hebben. Het CDA ziet het als een belangrijk item dat mensen genoeg bewegen, dat kan ondermeer door de dagelijkse beweging in de eigen woonomgeving te faciliteren met goede wandel en fietsroutes. Genieten van een aantrekkelijke omgeving wil ook zeggen dat daar waar mensen gebruik maken van een mooie picknickplaats zoals aangelegd langs de nieuwe fietsroute, er behoefte is aan ruime afsluitbare afvalbakken.

Wij zijn trots op onze innovatieve manier van omgaan met afval, onze inzet in de regio om samen stappen te maken op het gebied van duurzaamheid, ons zonnepanelen-project en de energiezuinige bouwprojecten. Allemaal positieve zaken maar daarmee mag niet voorbij gegaan worden aan het  zwerfafval in het buitengebied. Het CDA vraagt nadrukkelijk aandacht voor het oplossen van het probleem zwerfafval.

Bij de posten die financiële ruimte bieden is er ook sprake van een onzekerheid van financiële tegenvallers. We zijn ook afhankelijk van de keuzes die het nieuwe kabinet gaat maken. De lijst van onvermijdelijke posten is lang en daar moet wel degelijk dekking voor gevonden worden en daardoor moeten we ons beperken in onze ambitie. Wel ruimte voor nieuw speeltuinbeleid, verbetering van de dienstverlening, anders werken, en wellicht bruikbaar resultaat vanuit het op te zetten digitaal panel door gebruik te maken van initiatieven en denkkracht van de burgers.

Het is weer een grote uitdaging om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen.

Wij danken het college en ambtenaren voor hun inspanningen en wensen hen succes toe bij de uitvoering van de vele complexe taken.