20 oktober 2021

Buitengebied Aalst

Op 19  oktober heeft de raad het Ontwikkelingsperspectief buitengebied Aalst besproken. Het buitengebied van Aalst biedt een prachtige en karakteristieke omgeving waarin natuur, landbouw, wonen en recreatieve functies elkaar afwisselen en versterken. Het ontwikkelperspectief beschrijft acht bouwstenen om dit gebied in te vullen.

Tijdens de raadsvergadering heeft het CDA over drie onderwerpen gesproken: de bereikbaarheid, de woningbouw en het zoekgebied voor een zonneweide.

Bereikbaarheid

Met betrekking tot de bereikbaarheid denken wij dat het goed is dat de problemen rond de Hutdijk en de verlengde Sophiastraat in het ontwikkelperspectief benoemd worden. Voor een definitieve klap op de uitwerking vindt het CDA het nog te vroeg is. We willen graag een afgewogen keuze maken en daarvoor hebben we met een aantal andere partijen een amendement ingediend. Dit is door de hele raad aangenomen.

Woningbouw

Ekenrooi-Zuid is een mooie uitbreidingslocatie. Een kans om met een blanco blad te starten en te kijken op welke wijze bijvoorbeeld de volkstuinen een plek in dit gebied kunnen krijgen, wat voor huizen of woonvormen daar kunnen komen en hoe de ontsluitingswegen vorm krijgen. De aanleg is nog toekomstmuziek. Maar als de ontwikkeling gaat komen, vinden wij het goed om daar een werkgroep voor in te stellen. Daarom hebben wij het amendement dat hierover ingediend is gesteund.

Zoekgebied zonneweide

In het buitengebied Aalst ligt een zoekgebied voor een zonneweide. Als er onvoldoende duurzame energie op andere plekken opgewekt kan worden, is dit een gebied waar we mogelijk een zonneweide kunnen plaatsen.  Uiteraard wordt niet het hele gebied volgelegd! Als het zo ver komt dat er ook echt een ontwikkeling komt, moet er eerst besloten worden aan welke kaders een ontwikkeling moet voldoen. Het amendement om nu al aan te geven dat hier geen zonnepanelen mogen komen steunt het CDA niet.